КАЧКОВО
Оскъдни са данните за
село Качково. Единственото писмено свидетелство за съществуването на това село
е първият регистър от 1479 г., където е записано: “Село Качково: домакинства
мюсюлмани – 16 , приход – 1434 /акчета/.” Заедно със селата Гостилица,
Бериево и Млечево, с мезрата Коритена и 5
джемаата от Търново и Чернови, то е в големия тимар на спахията Бали,
син на Осман. Срещу прихода от 18041 акчета той участвува в султанските походи
лично и води 6 въоръжени от него бойци с една палатка.
Издателите на документа сочат селото като неустановено. Руси
Стойков и проф. Н. Ковачев обаче го локализират в местността Качица, намираща
се на 3 км северозападно от село Крамолин. В тази местност са открити множество
останки от строителни материали, глинени съдове, части от колони, капител,
монети и др. Сред тези находки най-ценна е оброчната тракийска плочка, намерена
през 1894 г. от крамолинчанина Христо Калев. Тя представлява каменна плоча с
изображението на конник в анфас и още няколко по-малки фигурки, отдолу с
надпис: Херкуланус.
Мястото, където е местността Качица, е плодородно и има силен
извор. По всичко личи, че тук е имало старо селище. Трябва да отбележим, че
топонимът Качица е запазен и в други части на България, като винаги с него са
обозначавани местности богати на водни източници и тревна растителност, и
поради това, представляващи интерес за население, занимаващо се със
скотовъдство. Такива местности, със същото наименование, има близо до Велико
Търново и в Ботевградско. В диалекта на село Мушат, Врачанско, думата качица
означава минзухар. Пак във Врачанско има извор с име Качица.
Регистърът на ленните
владения показва селото като малко и населено само с мюсюлмани. Не могат да се
направят категорични изводи за етническата принадлежност на тези 16 мюсюлмански
домакинства, поради липсата на каквито и да било сведения повече. Възможни са
две хипотези. Първата е свързана с предположението, че това са рано
ислямизирани местни жители. Така по-лесно се обяснява запазването на звучното
славянско име на селището. Но ислямизация от такъв мащаб, в този район и по
това време е нещо необичайно и трудно постижимо, което ни кара да сме
резервирани. Второто ни предположение е свързано с настаняването тук на юруци
/или други номади/, преселници от Анадола, които поради номадския си начин на
живот не се задържали дълго. Те се настанили в запустялото и изоставено село
Качково, като приели и неговото име. Възможно е да е имало няколко християнски
домакинства, които да са прогонени към съседните български села. Но и в двата
случая жив е бил споменът за селото, защото регистраторът е използувал него, а
не някакво ново име. Втората хипотеза ни се струва по-достоверна.
След 1479 г. името на
селото не се среща повече в османотурските регистри. Неговите обитатели явно са
потърсили друго място за отсядане. Тъй като го няма в подробния регистър от
1516 г. смятаме, че Качково е изчезнало в края на ХV или началото на ХVІ век.
Едва ли това е станало, както твърди проф. Ковачев, през ХVІІІ век по време на
кърджалийските безчинства.
/Из книгата "Исторически очерци за селищата от Севлиевска община"/
/Из книгата "Исторически очерци за селищата от Севлиевска община"/
Няма коментари:
Публикуване на коментар