ИСТОРИЧЕСКИ ОЧЕРЦИ ЗА МИНАЛОТО НА СЕЛИЩАТА ОТ СЕВЛИЕВСКА ОБЩИНА
КРУШЕВО
Население :
1880 г. – 1 744 , 1910 г. – 2
048, 1926 г. – 2 400, 1934 г. – 2 540, 1946 г. – 2 482, 1956 г. – 1 687,
1965 г. - 1 444, 1975 г. – 1 161, 1985
г. – 956, 1992 г. – 834, 2001 г. – 719, 2011 г. – 525.
Селото се намира на 6 км североизточно от
град Севлиево и е разположено между два хълма на билото на Севлиевската
планина, на височина 546 метра.
Землището на селото е обитавано от
най-дълбока древност, но системни археологически проучвания не са правени.
Следи от изчезнали поселения се забелязват в местностите: Барни бурун,
североизточно на 1 км; Под лозята /тук има изкуствени могили/, западно на 0,2
км; Селище, източно на 1 км от чешмата Донник, където първоначално се намирало
селото. При местността Кале, западно на
0,7 км от селото, има следи от гробища, намерена е колективна монетна находка
от 70 сребърни монети от времето на Първа македонска област, датиращи от 150
г.пр.н.е. Наличието на тези монети говори за съществуването на аристократичен
слой сред местните траки и за неговите търговски връзки с по-далечни земи.
Наличието на надгробни могили /няколко
малки могили в местността Дълбоки били унищожени през 1946 г. при земеделска
работа/, подсказва, че тука са живели знатни тракийски родове, които са
погребвали своите първенци в могили близо до владенията си. В същата местност
Дълбоки – Мешето, на около 2,5 км западно от селото, е намерен през 1946 г. в
такава могилка бронзов меч. По сведения на откривателя могилата представлявала
каменен насип във форма на конус, покрит с пръст. Със същия строеж се отличават
проучените могили в селата Столът, Дебнево и Кръвеник. Мечът има дължина 64 см
и ширина в средата от 3,8 см. В горния край има две дупчици, към които се е
прикрепвала дръжката, а три врязани линии опасват острието. По форма мечът от Крушево напомня този от
село Байкал, Плевенско, и се датира към края на бронзовата епоха и началото на
халщата. В местността Кузът, най-северната част на Дедерица, са открити
дебелостенни фрагменти от глинени съдове и варова мазилка и се предполага, че
тук е имало специализирана работилница за долеуми от трако-римската епоха. В
местността Арлапи са открити тежести за стан и бронзова фибула. Въз основа на
тях се приема, че тук е съществувало трако-римско селище от ІІІ-ІV век. Според
предание в Дедерица е имало средновековен манастир. Множеството находки, както
и могилите, потвърждават, че землището на Крушево е обитавано по времето на
траките, римляните, през средновековието и до наши дни.
Отначало селото се наричало Горно Крушево
/за разлика от Долно Крушево, което се намирало в южните склонове на
Севлиевската планина/ и било разположено на местността Селището, на 1,5 км източно от днешното място. Мястото на
селото е променено вероятно след епидемия от чума или холера, или пък по време
на кърджалийските набези. Смята се, че махалите на селото са били пръснати
преди това.
Селото е заварено от османската инвазия с
днешното му име, което означава, че то е съществувало още по време на Втората
българска държава. Споменава се в
османски документи от 1479 г. с името Гюрне Куршува, от 1573 г. – като
Курушувиче, от 1516 г. – като Крушовиче-и баля, от 1618, 1635 и 1638-1639 г.
– като Куршува-и баля, от 1643-1644 г.
– като Курушова, от 1650 и 1660 г.
– като Крушева, от 1848 и 1870 г. – като
Горно Крушово. Необходимостта от първата съставка на името отпаднала едва след
средата на ХІХ век, след изчезването на Долно Крушево. Предполагаме, че
първичното селище е било Горно Крушево, като имаме предвид факта за
разпръснатия му характер и следите от стари изчезнали селища в землището.
Негови жители са потърсили по-добра земя за препитание в южните склонове на
Севлиевската планина и са дали началото на Долно Крушево.
Произхода на името
най-често се свързва с разпространения дървесен вид круша в района. С
прибавянето на наставката за селищни имена
-ово се получава и името Крушово. От 1956 г. наименованието е
осъвременено на Крушево, с наставката –ево, както Душово-Душево. Има и
друго обяснение за произхода на това селищно име, дадено от руския езиковед,
славист и ономаст Афанасий Матвеевич Селищев. Според него то произлиза от
старобългарската дума „кръш” – камък, или от праславянското „крус” – означаващо
пак камък, и е свързано с поселения върху каменливи местности.
В регистър на ленните
владения в Никополски санджак от 1479 г. е записано: “Село Горно Крушово: домакинства – 15,
приход – 1788 /акчета/.Село Долно Крушово: домакинства – 10, вдовици – 1,
приход – 1453 /акчета/. Всичко: села – 2,
домакинства – 25, вдовици – 1, приход – 4261, първоначално – 3147,
увеличение – 1114 ... “ Заедно с Долно Крушово то е тимар на Махмуд, син на
Мустафа, който го владее и участвува в султанските походи лично, като води един
въоръжен боец и носи една палатка. Селото е християнско и чисто българско.
Увеличението на дохода в сравнение с предходната регистрация, която е проведена
след средата на века, е три пъти. Следователно по това време селото е
наброявало около 5 тимарски християнски домакинства.
През последните
десетилетия на ХV век селото увеличава населението си. Тази тенденция
продължава през първата половина на следващия век, когато в подробен регистър
от 1516 г. са записани 25 тимарски християнски домакинства и 15 неженени.
Селото е изключително българско и неговите мъже носят следните имена: Байо,
Белчо, Богдан, Бойо, Бойчо, Братой, Влад, Гиздо, Грозо, Дайчо, Дан, Димо,
Димян, Динчо, Добрал, Добре, Доброслав, Драган, Драго, Драгой, Йован, Йоне,
Койо, Кръсто, Микул, Найо, Недо, Никола, Петко, Първо, Радко, Радомир,
Радослав, Райко, Райо, Танас, Тихомир, Тодор, Черно и др. За един /Койо/
категорично е отбелязано, че е син на сърбин. Селото има и свещеник – поп Слав.
От данъчните задължения разбираме, че се отглеждат пшеница, ечемик, овес, ръж,
просо, грах; събират се десятъци от кошери, плодове, лен, орехи; данък върху
свини и др. Има и воденица караджейка с един камък.
Нарастването на населението продължава и се
стига до раздвояване на селото през 1541 г. на две: Крушево, записано с 49
български християнски домакинства и едно мюсюлманско, и Горно Крушево – със 7
християнски домакинства. За съвсем малък период от време /25 години/
населението на селото се увеличава повече от два пъти, което не можем да
отдадем само на висока раждаемост. Четири години по-късно /1545 г./ в друг
тимарски регистър са записани само 30 християнски домакинства. Тези резки
промени в числеността на обикновените тимарски домакинства можем да обясним
само с преминаването на част от пълнолетното мъжко население в категорията
население със специален статут и задължения, което се описвало в други отделни
регистри. Войнушки непълен регистър от 1548 г., в който са записани 39 души /13
войнука и 26 ямака/ потвърждава това предположение. Още един непълен войнушки
регистър от втората половина на ХVІ век сочи Крушево като войнушко село с 4
войнука и 15 ямака. Още през 1516 г. в подробния регистър са записани четирима
резервни войнуци. Войнуците били население със специални задължения и статут.
Те получавали поземлени участъци – бащини, без да плащат за тях данък. В
продължение на няколко месеца през годината, посменно, работели в султанските
обори, косели султанските ливади и се грижели за султанските коне. По време на
война обслужвали армията с обоз. Войнуците били организирани в групи от по 3-4
души, наречени гьондери, като първият бил войнук, а останалите – ямаци. В
непълен регистър за войнуци от втората половина на ХVІ век Горно Крушево е
записано с общо 19 души, разпределени в 5 гьондера – три с по трима души,
пешаци, и два с по четири души, вероятно конници. Имотното им състояние не е
напълно еднакво. Притежават по 10-20 дьонюма ниви, по 1-3 дьонюма лозя, а също
хармани и зеленчукови градини. Върховните командири на войнушкия корпус били мюсюлмани,
но преките началници произлизали от българското население. Така например в един
от гьондерите е записан „...Примикюр Добро, син на Грозо от село Крушево...”
Във войнушките групи били включени
цели родове – бащи, синове, братя и т. н. Мястото на починалия или загинал
войнук се заемало от негов сродник – син, брат, зет, който поемал задълженията.
Войнуци селото продължава да дава чак до Освобождението – в документ от 1870 г.
се сочат трима /Димо, син на Иван, Илия, син на Данко и Димо, син на Бративан/.
Подробен регистър от 1580
г. показва селото с 37 християнски домакинства и 2 мюсюлмански, и двете на
обръщенци в исляма. През 1622 г. поради освобождаване на войнуци от
специфичните им задължения и преминаване в категорията на тимарското население,
отново имаме раздвояване на селото: Крушево с 39 християнски домакинства и 11
мюсюлмански; Горно Крушево с 20 християнски домакинства. Сериозен демографски
ръст са отбелязали мюсюлманите, които от 1 през 1541 г. и 2 през 1580 г. са
станали 11 – увеличението е повече от пет пъти. От тях 3 /27 %/ са на нови
мюсюлмани. С основание можем да допуснем, че има заселване на пришълци от други
райони, тъй като само с раждаемостта не можем да обясним резкия скок. Създадено
е сериозно мюсюлманско ядро, което става привлекателен център за нови
мюсюлмани. През следващите десетилетия и векове господстващата религия ще
завоюва нови успехи, без обаче да добие
пълно превъзходство и да претопи окончателно християнското българско население.
Разширяването на
територията на исляма в селото продължава успешно и само 20 години по-късно,
през 1642 г., в авариз дефтер, откриваме 19 мюсюлмански домакинства, от които 3
на обръщенци. Век след това през 1751 г. са 37, сто години по-късно през 1845
г. са почти удвоени – 70, а през 1873 г. отново имаме удвояване – 135
домакинства.
Докато за последните три
века на османското владичество при мюсюлманската общност може да се говори за
демографски възход, при християните се забелязва точно обратното: 1642 г. – 48
домакинства, 1751 г. – 35 домакинства, 1845 г. – 42 домакинства, и през 1873 г.
– 43 домакинства. Развитието е неравномерно, но в общи линии се поддържа едно
ниско ниво на броя на населението. Причините могат да бъдат най-различни:
бягство, разселване, чумни или холерни епидемии и др. Най-вероятно част от
българското население приема мюсюлманската религия под натиска на заселилите се
в селото турски колонисти. Това е приемливо обяснение за резкия спад в броя на
българските домакинства, макар че не
изчерпва напълно проблема. Историческата памет пази спомена за тероризиране на
българското население и потурчването му. Знае се, че родът Чочовци е потурчен и
води началото си от рода на Камбурите. В землището на селото има местности с
наименования, които говорят за проявена нетърпимост към българите. Например
местността Бежанта, напомняща за бягство; местността Мари скок, където според
предание българска девойка от село Добромирка се хвърлила в пропастта, за да се
спаси от потурчване.
Знае се, че през 1764 г. от селото са се
изселили родовете на дядо Димо, Кьосе Съби и дядо Пецо, които намерили по-добри
условия за живот в село Калачлар, сега Асеново, Великотърновско. Две години
по-късно същото направили още два рода. През 1836 г., вероятно във връзка с
върлуващата чума, се изселили родовете на Ванеолу и Радкови. Според някои
сведения около 1800 г. турските къщи били 200, а българските – 30.
Освобождението заварва селото със смесено население, като повече са турците,
които имат две джамии. Българите били обслужвани от свещеник от Долно Крушево.
Около 1800-1820 г. Иван Карабичев бил натоварен от турците да събира данъците.
Понеже бил неграмотен, той си служел с рабуш. Веднъж събраните пари изчезнали,
вероятно бил ограбен, и целият му имот бил продаден. До Освобождението като
български кмет е известен Иван Начев.
Минавайки
през Крушево за Севлиево през юни 1871 г., големият познавач на Дунавска
България унгарецът Феликс Каниц пише: „Нашият път, след един час движение в
зиг-заг, се отклони към едно високо плато над Крушово, криещо дълбоки пропасти
и красиви пасбища, чиито богати стада навсякъде образуваха чудесни пейзажи.
Благосъстоятелното село, броящо 110 турски и 40 български къщи, е разположено
на 394 м надморска височина, всред най-чудна природа. Минаретата на неговите
две джамии гледат надолу в широката долина и над казалийския град Севлиево;
появяват се и снежните върхове на Габровския Балкан. Особено очарователен е
изгледът от крушовското гробище. Аз трябва да го препоръчам като съвършен пункт
за бъдеща триангулация.”
Един
поглед върху броя на домакинствата в Крушево от средата на ХV до втората
половина на ХІХ век дава основание да твърдим, че селото е било сред големите в
района. През първите два века то поддържа едно ниво на населението: 1541-1548
г. – 70 домакинства, 1622 г. – 70, 1642 г. – 67 и 1751 г. – 72 домакинства.
През ХІХ век се отбелязва бърз растеж и увеличение повече от два пъти: 1845 г.
– 132 домакинства и 1873 г. – 178 домакинства.
Руско-турската освободителна война
1877-1878 г. заварва селото като турско-българско. При първото преброяване през
1880 г. населението на Крушево е 1744 души, от които 1116 са турци, т.е. 2/3 от населението, а българите са 628. След
три десетилетия нещата са коренно променени. През 1910 г. населението се е
увеличило на 2048 души, от които българи - 1604, турци - 399 и цигани – 45.
Паралелно протичат два процеса: изселване на турци и заселване на българи.
Преселници след Освобождението са:
Акмански, Бигови, Дандоли, Махленци, Наджакови, Проданови, Солакови и
Халваджии. Повечето от тях идват от Ловнидол и Козирожка община, Габровски
окръг.
Стари родове в селото са: Ваневи, Данкови,
Кабакчиеви, Камбури, Карабичеви, Карапеневи, Кафтанджийски, Кермови, Куневи,
Кънчовски, Начевски, Неновски, Павлевски, Райнови, Събчевски, Терзиеви,
Чакаджийски, Шабани, Шарлиеви и Янковски.
Стари турски родове са: Делиибишеви, Делимолловски, Еминови,
Сахлимови, Сивилови, Хаджиюсменови, Чочовци и др.
Просветното дело в Крушево датира от 1860
г., когато било открито килийно училище. Отначало то се помещавало в мазета и
дюкяни на частни къщи. От 1862 г. обучението се провеждало вече в специално
построена стая към селската църква. В
това първо училище се учели 15-20 деца на възраст от 10 до 15 години. Давала се
само елементарна грамотност. Първият учител бил даскал Иван /Дългия чибук/ от
Севлиево. Учителите често се сменяли. През 1864 г. даскал Братован от село
Поповци, Габровско, създал библиотека от свои книги към църквата. Част от тях и
сега се пазят в музейната сбирка. На следната година бил условен Руси Попов от
Крамолин. През 1867 г. за пръв път учител станал местен човек – Бенчо Иванов
Ненов, по-късно свещеник. След него
учителствали даскал Неделчо от Коевци, Иван Ангелов от Крамолин, Илия Кънчев
Главчев. По-съвременно училище започнало да функционира едва след 1880 г. Пет
години по-късно били построени две класни стаи до камбанарията в църковния
двор.
Дълго
време в религиозно отношение селото било обслужвано от свещеник от съседното
Долно Крушево. Черковища е имало в местностите Обруците, Курбана, а може би и
при Задушник. Малко след средата на ХІХ век едновременно с откриването на
училището крушевци със свои средства си построяват и църква „Св. Архангел
Михаил”. Иконите са дело на тревненски майстори зографи. Резбите са от местния
майстор Моньо Димов. През 1947 г. църквата е съборена, а резбите и иконите се
съхраняват и днес от музейната сбирка като ценност. Като по-многобройни турците
имали две джамии.
Читалище в селото било създадено късно
през 1914 г. под името “Светлина”. Според Иван Великов опити за създаване на
читалище имало още в края на ХІХ или в началото на ХХ век, но без да се развие
особена дейност.
Топонимията
на Крушево свидетелства за старинността на селището и за това, че тук животът
не е прекъсвал никога. Убедително доказателство са запазените през вековете
звучни славянски имена: Бежанта, Нищи брод, Осене, Песик, Реселец, Скря скок.
Старинни по тип и образуване са наименованията Арапли /Арлапи/, Гумейник,
Калугера, Обруците, Пролаз. Има названия, които носят старинните суфикси –ец
и –ица /Дедерица, Лютевец, Нановец, Пръдливец, Реселец, Сняговеца,
Шенликовец/, или пък са образувани от отдавна изчезнали лични имена като Борна
стена /от Борен/. За продължителното съжителство на двата етноса свидетелстват
хибридните топоними Боби кузу, Златев ялак, Иван бунар, Камен дереси, Гяур
чука, Дедерица и др. За някои местности има двойни наименования /Големия
припек=Биюк гюне/ и др.
/Из книгата "Исторически очерци за миналото на селищата от Севлиевска община"/
Няма коментари:
Публикуване на коментар