ОСМАНСКИЯТ РЕГИСТЪР ОТ 1516 ГОДИНА
И СЕЛО БЕРИЕВО
Село
Бериево е старо българско селище от времето на
Второто българско царство. През 1516 г., заедно със селата Плаково,
Горно Крушево и Али Факихлер, то е включено в зеамета /средно по големина ленно
владение/ на заима Иса, син на Кърък. Записът е следният:
„Село
Бериова, спадащо към Търнова, от зеамета на споменатия.
Поп
Петро, син на Радой; Драгине, син на поп Петро – неженен; Стоян, син на поп
Петро – неженен; Данчо Божидар; Йован Божидар – неженен; Новак, син на Йован;
Драган, син на Новак; Добре, син на Новак – неженен; Петро, син на Новак –
неженен; Неделко, син на Димитри; Добре, син на Неделко – неженен; Радослав,
син на Тодор; Кръсто, син на Никола; Дражан, син на Кръсто; Куман, син на
Кръсто – неженен; Никола, син на Кръсто; поп Васил, син на Кръсто; Коста, син
на Йован; Димо, син на Стойко; Гойо, син на Стойко; Димо, син на Руханат;
Стайко, син на Добре; Рад, син на Беро; Нано, син на Рад; Михаил, син на Беро;
Стайко, син на Рад; Неделин, син на Стоян; Неделко, син на Русин; Нехтан, син
на Русин; Димитри, син на Доброслав; Нестор, син на Доброслав; Галчо, син на
Рухан; Димо, син на Галчо – неженен; Петро, син на Добре; Голо, син на Добре –
неженен; Йован, син на Радой; Драгни, син на Йован – неженен; Неботин, син на
Йован – неженен; Петро, син на Рад; Стан, син на Петро – неженен; Рад, син на
Петро – неженен; Момчо, син на Драгин; Йован, син на Беро; Серко, син на Йован
– неженен; Михо, син на Братой; Мирчо, син на Братой – неженен; Стоян, син на Драгич;
Госто, син на Добро; Първо, син на Стано; Драган, син на Рад; Драган, зет на
Драган; Койо, син на Петро; поп Димитри, син на поп; Банко, син на Момчо;
Атанас, син на Петко; Драгошин, син на Момчо; Гойо, син на Драгошин – неженен;
Вълкашин, син на Димитри; Момчо, син на Гайо – неженен; Радил, син на Драгошин
– неженен; Русин, син на Момчо; Гайо, син на Момчо; Трифун, син на Момчо;
Йован, син на Рад; Петри, син на Мирко; Димчо, син на Гайо – неженен; Радил,
син на Рад; Дружо, син на Рад; Гагул, син на Рад; Станислав, син на Гьоре;
Петро, син на Станислав; Коста, син на Станислав; Михаил, син на Боюл –
неженен; Драгой, син на Яни – неженен; Куман, син на Станислав – неженен; Мосо,
син на Станислав; Стоян, син на Мосо – неженен; Малчо, син на Момчай; Тодоран,
син на Момчай; Мирко, син на Попин – неженен; Йован, син на Анани; Йован, син
на Тодоран – неженен; Адам, син на Филиб – неженен; Стоян, син на Бойо; Миро,
син на Бойо – неженен; Петро, син на Бойо – неженен; Рад, син на Анани –
неженен; Коста, син на Петро; Велкан, син на Петро; Герги, син на Петро; Добри,
син на Стайко; Марко говедар; Драгинко, син на Михаил; Йован, син на Михаил;
Никола, син на Михаил – неженен; Аким, син на Михаил – неженен; Петко, син на
Паро; Йован, син на Паро; Драгослав, син на Папин;
Гаго,
син на Драгно – от зеваид войнуците; Момчо, син на Лучкан; Лучкан, син на
Стефо; Дойчо, син на Лучкан. [Бележка]: [Последните трима] споменати са зеваид войнуци.
Домакинства
– 70; неженени – 35; испенч – 2625; сено и дърва за огрев – 840; кокошка и хляб
– 70; пшеница – 260 килета, 2600 акчета;ечемик – 100 килета, 600 акчета; овес,
ръж и просо – 300 килета, 1500 акчета; десятък от лен – 250; десятък от кошери
– 250; данък върху свини – 300; десятък от продове – 250; десятък от лук – 100;
глобална сума – 3 домакинства по 50 – 150; воденица караджейка – 4 камъка по
30, данък – 120; ниябет и бадж за вино – 250. Всичко – 9905.”
Описът от 1516 г. показва
Бериево като многолюдно българско село, в което служат трима свещеници: поп
Петро, поп Васил и поп Димитри, който е син на поп. Освен това се споменават
Мирко, син на Попин и Драгослав, син на Папин. Селото със сигурност е имало и
църковен храм. Впечатлява изобилието от славянобългарските имена; добре
застъпени са и проникналите чрез християнството имена. За допир с куманите
говори името Куман, което се среща два пъти. Разпространено е и името Беро.
Според едно предание селото било голямо и турците го наричали Беро касаба
/Берово градче/. Записът „Марко говедар” пък показва упражнявания
занаят. Видими са роднинските връзки: баща, син, внук, зет. Четирима от главите
на домакинства са записани като резервни /зеваид/ войнуци. Трима от тях са
роднини: баща с двамата си сина.
Данъчните задължения са
както при повечето други български села. Характерно е, че селото има четири
воденици караджейки. Ниябет
е сборно название на група от инцидентно събирани данъци, такси и глоби –
например за избягал роб, намерен безстопанствен добитък, за женитба, за
повредени посеви, за преминаващи скитници и т.нат. В спахийските тимари приходите
от тези данъци се поделят между тимариота и висшестоящите, а в зеаметите
остават в полза на владелците им.
ПЕТКО НЕДЯЛКОВ
Няма коментари:
Публикуване на коментар