МЕНЗИЛЪТ ХОТАЛИЧ ПРЕЗ XVI – XVIII ВЕК
Сведенията за
мензила на каза Хоталич/Селви са твърде оскъдни, но въпреки това сме длъжни да
ги анализираме и направим необходимите изводи.[1] В
следващите редове ще се опитаме да осветлим доколкото е възможно въпросът за
появата и съществуването на пътната станция на казата през периода XVI – XVIII век.
1.За ситуацията преди създаването на мензил
Основната
задача на османските пътни станции /menzil/ е била да осигуряват на държавните куриери коне. Тяхното
създаване се свързва с реформата на великия везир Лютфи паша, проведена по
време на неговото управление през периода от 1539 до 1541 г. В своята творба
„Асафнаме” – книга за задълженията на великия везир, той пише: „Не е необходимо до всяко място да се дава
улашка заповед. В османската държава няма по-тежки зулуми от тези на улаците.
Даването на улашка заповед до всяко възможно място носи загуби на държавата.
Всяко място не е важно. За да се облекчи населението на някои важни места,
сложих мензилски коне”.[2] Този пасаж
от книгата подсказва, че до средата на XVI век в империята все още няма изградена система от пътни
станции за осигуряване на куриерите с коне. Кореспонденцията с провинциите се
осъществявала посредством пратеници, наричани ulak. Носените от тях султански заповеди
задължавали местните власти да ги осигуряват с коне. С тази задача обикновено
се натоварвали определени категории раи, живеещи покрай главните пътища. Тази
система се компрометирала силно, тъй като когато нямало набавени коне улаците
се снабдявали от пътуващите в тяхна посока лица. Ето защо Лютфи паша казва: „в османската държава няма по-тежки зулуми
от тези на улаците”[3],
които наложили своеобразен терор по пътищата на държавата. Реформата на великия
везир се състояла в създаването на мензили /пътни станции/ по главните пътища,
където куриерите сменяли уморените коне с отпочинали.
2.Кога е създаден мензилът на каза Хоталич/Селви? Какви са функциите
му?
След
завоеванието до средата на XVI
век селищата от днешния Севлиевски край принадлежали административно към
нахия /каза/ Търново. В края на предходния век в района се настанил бей, който
резидирал в село „Хоталич, с друго име
Хисарбеги”, според регистър от 1485 г.[4] В
следващите десетилетия често се споменават Хисар бей-и баля и Хисар бей-и зир,
т.е. Горната крепост на бея и Долната крепост на бея.[5] Те
имали важно стратегическо значение за отбранителната и съобщителната структура
на района и до тях със сигурност са достигали улаци /куриери/ със съответните
заповеди.
Малко преди
средата на XVI век се
създала нахия Хоталич с административен център село Хоталич, а в края на 60-те
или началото на 70-те години административен център станало селището Селви. В
него се настанил кадия и започнала да функционира административната единица
каза.[6]
Въпросът който
ни вълнува е: кога е създаден мензилът на нахия/каза Хоталич/Селви? Тъй като не
разполагаме с документи, които да дадат отговор на поставения въпрос, можем да
градим само хипотези.
Първото ни
предположение е свързано с провеждането на реформата от великия везир Лютфи
паша през периода 1539-1541 г., когато той, за да избегне улашките „зулуми”,
създал мензили по главните пътища. Тази възможност е по-малко вероятна понеже
първоначално пътните станции се създавали по главните пътни артерии, а не по
отклоненията, и второ – по това време все още не е била обособена
административната единица нахия Хоталич.
По-близо до
истината ще бъде ако приемем, че мензилът е бил създаден след формирането на
каза Хоталич/Селви през 70-те години, когато централното селище Селви вече е
придобило градски статут и в него се е настанил кадия.
3.Подробен регистър на старите мензилски пътища и пристанища за
1597-1598 г.
Това предположение се потвърждава и от най-ранния
документ за мензила на каза Хоталич/Селви, който е публикуван от Александър
Антонов през 2008 г. Става дума за „Подробен регистър на старите мензилски
пътища и пристанища за 1597-1598 г.”[7],
даващ представа за главните трасета на трите сухоземни пътища в империята /Orta, Sol, Sağ/ и отклоненията от тях. Документът се намира в колекцията Kâmıl Kepecı /KK/, която се съхранява в Başbakanlık Osmanlı Arşıvı в Истанбул. На листове 7в-8а са описани
мензилите от средното направление /Orta kol/, където се споменава и Хоталич като отклонение от
пътните станции на Едирне /Одрин/ и
Хабибдже /Любимец/.
Записът е
следния: „От Едирне до Хабибдже 9 часа. [От] споменатия [мензил] [до] Загра-и атик
– 16 часа. [Общo] 25 [часа]. [От] споменатия [мензил] [до] Ислимийе – 6
часа. [Общо] 31 [часа/. [От] споменатия [мензил] [до] Хоталич с друго име Селви – 13 часа. [Общо] 44 [часа]”.[8]
По-нататък
следва запис на отклоненията от мензила Хоталич: „Мензилът Хоталич [е на разстояние] - 44 часа. [До] Тирнови – 16 часа. [Общо/ 60 [часа]. [От] споменатия [мензил] [до] Лофча и Етрополи – 6 часа. [Общо] 50 [часа]”.[9]
Диагоналният
път /т.нар. средно направление/ е бил един от най-натоварените, тъй като по
него се придвижвали османските войски към Средна Европа. Пътят започвал от
Одрин и през Пловдив и София водел до Белград. Всъщност трасето му повтаряло
античния военен път и до XVIII
век е било едно от най-използваните във военно отношение. Едно от
отклоненията му водело към Хоталич, на север от Балкана.
4.Хаджи Калфа за мензилът на каза Хоталич/Селви през първата
половина на XVII век
Вторият
документ, който разширява представата ни за мензила на каза Хоталич, е
османотурски ръкопис, озаглавен „Мензилите във вилаета Румили, подредени по
азбучен ред от Кятиб Челеби”.[10]
Документът не е датиран, но може да се предположи, че е от 30-те или 40-те
години на XVII век. Представлява опис на пътните станции в
европейската част на Османската империя. Мензилите са подредени по азбучен ред
като се посочват разстоянията между тях в дни. Разпределени са в девет групи,
според годишните им приходи. В осмата група, наименувана „Челеби”, включваща
пътни станции с приход от 3500 акчета[11], е
записан и мензилът на каза Хоталич. Краткият текст е следния: „Намира
се в Никополски санджак. Отстои на 13 дни път от Истанбул. Съседни кази са
Плевен, Лофча /т.е. Ловеч/ и Търново”.[12]
Мензилът на
каза Хоталич се споменава и в географското съчинение на Хаджи Калфа за Румелия
и Босна, където пътната станция е поставена между Търново, Плевен и Никопол, на
10 дни път от Истанбул. Лаконичният текст е: „Хуталиджъ, между Тирнова
/Търново/, Пилавна /Плевен/ и Никополи, 10 деня далече от Цариградъ”[13] Следва
да поясним, че Кятиб Челеби и Хаджи Калфа са едно и също лице.[14]
Другият
известен османски пътешественик, поет и историк – Евлия Чебели, въпреки че
преминава през каза Селви през 1662 г., не споменава нищо за пътната станция. А неговите пътеписи
са безценни за българската историография.
Последното
документално свидетелство за съществуването на мензил в каза Селви е от 16 май
1783 г. В доклад на севлиевския кадия до султана се съобщава за поредица от
разбойнически нападения и убийства в Севлиево и Севлиевско и за взетите мерки.
Споменава се специално, че от Осман, човек на интенданта /мензилджията/ в
околията разбойниците са заграбили 700 гроша интендантски акчета, както и
оръжието му и други негови вещи.[15]
5.Устройство, управление и функции на мензила
Цитираните
четири османотурски документа ни дават основание да заключим, че от 70-те -
80-те години на XVI век,
когато възниква, до края на XVIII
век в каза Селви функционира без прекъсване пътна станция /мензил/. В
превод мензил означава дом, къща; място за отсядане; етап, преход.
Най-точното значение е: пътна станция, в която ставала смяна на конете от
куриери, пътуващи държавни служители, свити на сановници и други. Учредяването
на мензила е станало със специален султански ферман, недостигнал до нас. В
мензилските регистри пътната станция се обозначавала винаги с името „мензил
Хоталич”. Това е названието на казата, въпреки че главният административен
център е селището Селви.
Предполагаме,
че сградата на мензила се е намирала в покрайнините или в рамките на
централното селище на казата Селви. Тя е включвала помещения за преспиване на
куриерите или другите пътници, обори за етапните коне и складове за храните и
дървата за огрев. Храните били необходими на армията по време на честите войни
на империята. Тяхното количество се определяло още от учредителния ферман,
както и броят на етапните коне.
Мензилите се
издържали главно от местното население /определен брой домакинства/, но и от
държавата, особено по време на война.
От запазените
мензилски дефтери разбираме, че начело на пътните станции стояли управители,
наричани мензилджии, които най-често били назначавани за една година – от Рузи
Хазър /Гергьовден/ на текущата година до Рузи Хъзър на следващата, или за
половин година – от Гергьовден до Рузи касъм /Димитровден/ на текущата година.
Предлагали се от кадиите и се утвърждавали със специален султански ферман за
определения срок. Често в регистрите се среща задължението мензилджията да не
надвишава определената за поддържането на етапните коне сума. В края на всяка
година кадията проверявал сметките.
Администрирането
на пътните станции в Румелия и Анадола след средата на XVI век се осъществявало от специален
отдел – Menzil Halifesi,
в рамките на една от най-важните канцеларии на османската финансова
администрация – Мевкуфата. Тук се осчетоводявали приходите от извънредните
данъци, които се разпределяли съобразно нуждите на армията. В зависимост от
натоварването на пътното трасе се определял броят на етапните коне, правел се
баланс на приходите и разходите. През XVII век дефтерите съдържали информация не само за разположението
на мензилите, но и за часовите разстояния между тях /или дни/, също така и
информация за състоянието им.
В заключение
ще отбележим, че мензилът на каза Хоталич/Селви от втората половина на XVI до края на XVIII
век е напълно интегриран в доста добре развитата пътна инфраструктура на
Османската империя.
[1] За
мензила на Хоталич/Селви има само четири османски документа. За единия от тях
подробно вж. Темелски, Христо. Важен военностратегически център /Новооткрит
документ от XVII век/.
– Поздрав от Севлиево. С. 2006, 116-119
[2] Антонов, Александър. Инфраструктура на овладяното
пространство. Османски документи за пътните станции по Диагоналния път (Orta Kol) от XVI, XVII и XVIII век. –
Етнически и културни пространства на Балканите. Част 1. Миналото – исторически
ракурси. Сборник в чест на проф. Цветана Георгиева. С. 2008, 207
[3] Пак там
[4]
Ковачев, Румен. Опис на Никополския санджак от 80-те години на XV век. С. 1997, 112
[5]
Ковачев, Румен. Нахията Хоталич в началото на XVII век – селища, население, елементи
от стопанското развитие. – Изследвания в чест на чл.-кор. Професор Страшимир
Димитров. БАН. Институт за балканистика. Studia balcanica 23. С. 2001, с.265
[6] Недялков,Петко. Нахия /каза/Хоталич/Селви през
османския период ХV-ХІХ век – статията ще бъде публикувана в сборника с
материали от научната конференция „430 години от възникването на Севлиево”.
[7] Антонов, Александър. Инфраструктура на овладяното
пространство. Османски документи за пътните станции по Диагоналния път (Orta Kol) от XVI, XVII и XVIII век. –
Етнически и културни пространства на Балканите. Част 1. Миналото – исторически
ракурси. Сборник в чест на проф. Цветана Георгиева. С. 2008, 209-210
[8] Пак там, 215
[9] Пак там
[10] Темелски, Христо. Важен военностратегически център.
/Новооткрит документ от ХVІІ век/. - Поздрав от Севлиево. С. 2006, 116-118
[11] Дребна сребърна монета,
въведена в обръщение при султан Орхан /1326-1362/
[12] Темелски, Христо. Важен
военностратегически център, 117
[13] Хаджи
Калфа, Мустафа бен Абдуллах. Румелия и Босна. Географско описание. /Предговор,
обяснителни бележки и превод от немското издание на Йозеф фон Хамер, Ст.
Аргиров/. - Архив за поселищни проучвания, год. I, С. 1938, кн. 2, 92
[14]Мустафа бен Абдуллах Хаджи Калфа, познат и като Кятиб
Челеби /1608-1657 г./ е известен библиограф, географ и историк, писал на турски
и арабски език през втората четвърт на XVII век. Отличавал се с енциклопедични знания, пъргав ум и
леко перо, из под което излезли 22 исторически и географски книги.
[15] Ковачев, Николай. Няколко турски документа за положението в Севлиевско
през XVIII
век. - Севлиево и Севлиевският край. Том I. С. 1967, 254, 256
Няма коментари:
Публикуване на коментар