вторник, 14 февруари 2023 г.

СЕВЛИЕВСКИЯТ КРАЙ ПРЕЗ XV-XVI ВЕК (10)

 

СЕВЛИЕВСКИЯТ  КРАЙ

ПРЕЗ  XV-XVI ВЕК (10)

(Откъс от книгата „Севлиевският край през XV-XVI век“, издание на „М-Прес“ ООД – Севлиево, 2017 г.)

IV.ОБЩЕСТВЕНО-ИКОНОМИЧЕСКО РАЗВИТИЕ НА СЕВЛИЕВСКИЯ КРАЙ

3.Стопанска  характеристика

Основен поминък на селското население през XV и XVI век са земеделието и скотовъдството. Земеделската техника е крайно примитивна, но благодарение на благоприятните природно климатични условия през този период се произвеждат значителни количества растителни и животински хранителни продукти, производството се обогатява с нови растителни видове, увеличава се обработваемата земя.[1]

От земеделските разновидности на първо място е зърнопроизводството. Отглеждат се следните  зърнените култури: пшеница, ечемик, овес, ръж и просо. Приходите от пшеницата в края на века са близо 18 % от общата сума на събраните данъци, почти толкова колкото са постъпленията от данъка испенч при християните. Заедно те съставляват повече от 1/3 от данъците на територията на нахия Селви през 1580 г. Пшеницата и ръжта формират 50-60 % от необходимата калорийна дажба за изхранване на населението. Не случайно за храненето по това време се казва, че е представлявало „ядене на хляб, пак хляб или каши през целия живот”. Консумацията на хляб е висока, а лошата реколта от житото е трагедия за земеделеца. Сериозно е застъпено производството на ечемик /8,2 % от всички данъци/ и на овес, ръж и просо – 8,9 %. Ръжта в планинските части е на второ място в производствената листа след пшеницата, което безспорно доказва, че тя е основна съставка в изхранването на хората. Производството на овес и ечемик е предназначено за животновъдството, което пък е от полза за земеделеца, осигурявайки му редовно наторяване на обработваемата земя и от там добиви.

От бобовите култури срещаме обложена с десятък само лещата, 1360 акчета през 1580 г., или 0,6 % от общите данъчни постъпления.

В района е развито добре овощарството. Десятъци се събират от най-различни плодове, най-много от орехите.

Във всички села се отглеждат лозови насаждения – стар поминък на местното население. Забраната за употреба на спиртни напитки на пръв поглед предоставя лозарството само на българите, но данните от регистрите, а и от следващите векове, показват, че този поминък се усвоява успешно и от мюсюлманите, без да се свързва с винопроизводството.

Зеленчукопроизводството също е добре застъпено във всяко селище и всички  домакинства имат зеленчукова градина.

С рядко срещания данък пашкули са обложени християните от село Добромирка /20 акчета/ в началото на XVI век и още три села от района на Търново. Вероятно бубарството /копринарството/ се е разпространило бавно през следващите десетилетия и в други села, защото в изследването на Румен Ковачев за 1580 г. в нахия Селви данъкът от десятък от пашкули е вече 448 акчета, или 0,2 % от общата сума на данъците. Отделно има записан десятък от необработена коприна, който е с още по-голям данъчен дял.

         В началото на XVI век от влакнодайните култури се отглежда само лен, а в края на периода се появява и конопът. Памукът все още не се споменава.            Производството, потреблението и размяната на мед е широко разпространено сред християни и мюсюлмани. Данъкът върху кошерите, зимните кошери и пчелните кошери през 1580 г. е от порядъка на 4,23 % от общите облагания.

     Добре развитото зърнопроизводство благоприятства развитието на воденичарската индустрия. В района през 1516 г. работят общо 59 воденици, разпределени в 24 села, като само в 8 села няма такива /Ловнидол, Гъбене, Врабево, Малки Вършец, Хирево, Селви, Дерели и Малкочлар/.

Най-разпространени са малките водениците тип „караджейка” – 33 на брой, концентрирани в 12 села. „Караджейка” произлиза от турската дума „кара”, означаваща „черно”, тъй като брашното става тъмно на цвят.

            По-големите воденици от тип „долап” са 11 и се намират в Долно Градище, Бара, Сопот, Долно Крушево и Душево. Името идва от водното колело, което я задвижва. Мелничното съоръжение е същото като при караджейката.

Други 11 от водениците, разположени в Дебнево, Градница, Сопот и Дебелцово, работят като „тепавици”, т.е. като примитивни съоръжения за производството на шаяк – тъкан, използвана за направата на традиционни носии /мъжки и женски/.

Интересен факт е, че в района работят и 4 вятърни мелници: 2 в Добромирка и по една в Бяла река и Али Факихлер.

Най-развита е воденичарската индустрия в разположените близо до река Видима села: Дебнево с 15 воденици /9 „караджейки” и 6 „тепавици”/ и Градница със 7 „караджейки” и 3 „тепавици”.

Севлиевският край е подходящ за развитието на скотовъдството с неговите подотрасли /птицевъдство, овцевъдство, синевъдство, говедовъдство/. Облагането с „кокошка и хляб” е достатъчно да направим извод за добре развито птицевъдство.

Категоричната забрана да се употребява свинско месо, която ислямът налага на своите последователи, предоставя свиневъдството като поминък единствено в ръцете на християните българи. Изчисленията показват, че в различните села домакинствата отглеждат от 5 до 10 свине.

Важно значение придобива овцевъдството поради голямата консумация на агнешки и овчи продукти от мюсюлманите. Ежегодно султански заповеди до кадиите на казите напомнят за срочното доставяне на големи количества агнета и овце за изхранване на многобройното мюсюлманско население в столицата Истанбул, а също и за нуждите на войската. В тази връзка впечатление прави облагането на овцете в края на века, което е само скромните 502 акчета /0,2 %/ и в сравнение с данъка върху свинете е шест пъти по-малко.

Данъчните документи не свидетелстват за облагане на едър рогат добитък, но е ясно, че говедовъдството също е добре развито.

Местните стада, предимно от овце и говеда,  осигуряват изобилие от млечни продукти и месо. В резултат на това в района се появяват и мандри. В края на века вече имаме засвидетелстван десятък от мандри, който е от 1899 акчета, или 0,8 % от общите данъци.

Обобщавайки, спокойно можем да заявим, че производството на зърнени храни и други източници за прехрана в Севлиевско са достатъчни за изхранване на населението.

Тъй като почти цялото селско население се занимава със земеделие и скотовъдство, като правило регистраторите отбелязват всяко занятие на данъкоплатците, което ги отделя от общата маса на селскостопанските производители. Така например, в подробния регистър от началото на XVI век срещаме записани характерни термини, които говорят за упражняване на даден занаят: пчелар /Добромирка, Градище/, говедар /Добромирка, Бериево/, чобан – овчар, пастир /Крамолин, Дебнево, Горно Чадърлу, Дебелцово, Малкочлар/, окчу – майстор на лъкове и стрели /Долно Градище/, шивач /Долно Градище/, кассаб – касапин, месар /Долно Градище/, ягджии – маслари /4 в Долно Чадърлу и Дерели и 12 общо през 1580 г./, свирач /Врабево/ и воденичар /Долно Крушево/. В по-голямата част от селата има и свещеници, но за тях ще говорим подробно по-късно. Допускаме, че регистраторите не са си направили труда да отбележат всички упражнявани от селяните занаяти и затова няма сведения за железари, казанджии, калайджии, кожухари, бъчвари, грънчари и др., без които едва ли е могло.

Независимо от оскъдността на сведенията, ясно е, че селското население, наред със земеделието и скотовъдството, е упражнявало и редица занаяти, паралелно или самостоятелно от тях. Това са занаяти, свързани с обработката на селскостопански продукти от животински и растителен произход, изготвяне и ремонт на сечива, на облекло, обработка на дърво, камък, глина и т.нат. Тези занаяти се упражняват, както от християнското, така и от мюсюлманското население. Обикновено занаятчийските производи се реализират лично от майсторите им, т.е. имаме съчетаване на търговско-занаятчийската дейност.

          Сведения за някаква оживена търговска дейност няма. Вероятно малките излишъци от кожи, дърва, грозде, шира и мед са се пласирали по пазарите на Търново и Габрово. Пазарната такса ресм и гюмрюк, в не особено големи размери, е засвидетелствана през 1516 г. само в мюсюлманските селища Горно и Долно Чадърлу /115 акчета/, Малкочлар /100 акчета/, Векиллер /98 акчета/ и Дерели /10 акчета/. Новооснованото в началото на века мюсюлманско село Селви, което през втората половина става и административен център на нахията /казата/, все още е с малък брой население, което се занимава изключително със земеделие и скотовъдство. Регистърът от 1580 г. обаче свидетелства, че то започва да се формира и като скромен пазарен център на района – обложено е с незначителните все още 350 акчета годишно за бадж-ъ базар /пазарна такса/[2].

          За българска и турска интелигенция в района, в истинския смисъл на думата, е все още рано да се говори.  Сред българското население има известен брой духовни лица, които обаче съчетават свещеническия сан и задължения със земеделие, скотовъдство или друг род стопанска дейност. Даскалите са изключение. Подобно е положението и при турците.

        Наред  с икономически активното облагаемо мъжко население стопанска активност проявява и българската селянка от това време. Тя не само се грижи за домакинството и отглеждането на децата, но и „тегли ралото наравно с мъжете”. Домашните занаяти като плетене, предене, тъкане, везане и др. са нейна запазена сфера на проява.

 


[1] Данните по-долу са основно по регистъра от 1516 г. и от изследването на Румен Ковачев за нахия Хоталич през 1580 г.

[2] Кийл,М. Хора и селища ..., 288.

Няма коментари:

Публикуване на коментар