СЕВЛИЕВСКИЯТ КРАЙ
ПРЕЗ XV-XVI ВЕК (7)
(Откъс
от книгата „Севлиевският край през XV-XVI век“, издание на „М-Прес“ ООД –
Севлиево, 2017 г.)
III.АДМИНИСТРАТИВНО-ТЕРИТОРИАЛНО УСТРОЙСТВО
НА СЕВЛИЕВСКИЯ КРАЙ
2.Мензилът Хоталич през XVI век
Не
разполагаме с документи, които да насочват кога е създадена пътната станция
/мензил/ на каза Хоталич/Селви, поради
което можем да градим само хипотези.
Първото
ни предположение е свързано с провеждането на реформата от великия везир Лютфи
паша през периода 1539-1541 г., когато той, за да избегне улашките „зулуми”,
създава мензили по главните пътища на империята. Тази възможност е по-малко
вероятна понеже първоначално пътните станции се създават по главните пътни
артерии, а не по отклоненията, и второ – по това време все още не е обособена
административната единица нахия Хоталич.
По-близо
до истината ще бъде ако приемем, че мензилът е създаден след формирането на
каза Хоталич/Селви през 70-те години, когато централното селище Селви вече е с
градски статут и в него има кадия.
Това предположение се потвърждава и от
най-ранния документ за мензила на каза Хоталич/Селви, който е публикуван от
Александър Антонов през 2008 г. Става дума за „Подробен регистър на старите
мензилски пътища и пристанища за 1597-1598 г.”[1],
даващ представа за главните трасета на трите сухоземни пътища в империята /Orta, Sol, Sağ/ и отклоненията от тях. Документът
се намира в колекцията Kâmıl
Kepecı /KK/, която се съхранява в Başbakanlık Osmanlı Arşıvı в Истанбул. На листове 7в-8а са описани
мензилите от средното направление /Orta kol/, където се споменава и Хоталич, като
отклонение от пътните станции на Едирне
/Одрин/ и Хабибдже /Любимец/.
Записът
е следния: „От Едирне до Хабибдже 9 часа.
[От] споменатия [мензил] [до] Загра-и атик – 16 часа. [Общo] 25 [часа]. [От] споменатия [мензил] [до] Ислимийе – 6 часа. [Общо] 31 [часа/. [От] споменатия [мензил] [до] Хоталич с друго име Селви – 13 часа.
[Общо] 44 [часа]”.[2]
По-нататък
следва запис на отклоненията от мензила Хоталич: „Мензилът Хоталич [е на разстояние] - 44 часа. [До] Тирнови – 16 часа. [Общо/ 60 [часа]. [От] споменатия [мензил] [до] Лофча и Етрополи – 6 часа. [Общо] 50 [часа]”.[3]
Диагоналният
път /т.нар. средно направление/ е един от най-натоварените, тъй като по него се
придвижват османските войски към Средна Европа. Пътят започва от Одрин и през
Пловдив и София води до Белград. Всъщност трасето му повтаря античния военен
път и до XVIII век
е едно от най-използваните във военно отношение. Едно от отклоненията му води
към Хоталич, на север от Балкана.
В
превод мензил означава дом, къща; място за отсядане; етап, преход.
Най-точното значение е: пътна станция, в която става смяна на конете от
куриери, пътуващи държавни служители, свити на сановници и други. Учредяването
на мензила става със специален султански ферман, недостигнал до нас. В
мензилските регистри пътната станция се обозначава винаги с името „мензил
Хоталич”. Това е названието на казата, въпреки че главният административен
център е селището Селви.
Предполагаме, че сградата на мензила е била в
покрайнините или в рамките на централното селище на каза Селви. Тя включвала
помещения за преспиване на куриерите или другите пътници, обори за етапните
коне и складове за храните и дървата за огрев. Храните са необходими на армията
по време на честите войни на империята. Тяхното количество се определя още от
учредителния ферман, както и броят на етапните коне.
Мензилите
се издържат главно от местното население /определен брой домакинства/, но и от
държавата, особено по време на война.
От
запазените мензилски дефтери разбираме, че начело на пътните станции стоят
управители, наричани мензилджии, които най-често са назначавани за една година
– от Рузи Хазър /Гергьовден/ на текущата година до Рузи Хъзър на следващата,
или за половин година – от Гергьовден до Рузи касъм /Димитровден/ на текущата
година. Предлагат се от кадиите и се утвърждават със специален султански ферман
за определения срок. Често в регистрите се среща задължението мензилджията да
не надвишава определената за поддържането на етапните коне сума. В края на
всяка година кадията проверява сметките.
Администрирането
на пътните станции в Румелия и Анадола след средата на XVI век се осъществява от специален отдел
– Menzil Halifesi,
в рамките на една от най-важните канцеларии на османската финансова
администрация – Мевкуфата. Тук се осчетоводяват приходите от извънредните
данъци, които се разпределят съобразно нуждите на армията. В зависимост от
натоварването на пътното трасе се определя броят на етапните коне, прави се
баланс на приходите и разходите. Специалните дефтери съдържат информация не
само за разположението на мензилите, но и за часовите разстояния между тях /или
дни/, също така и информация за състоянието им.
[1] Антонов,
Александър. Инфраструктура на овладяното пространство. Османски документи за
пътните станции по Диагоналния път (Orta Kol) от
XVI, XVII и XVIII век. – Етнически и културни
пространства на Балканите. Част 1. Миналото – исторически ракурси. Сборник в
чест на проф. Цветана Георгиева. С. 2008, 209-210
[2] Пак
там, 215
[3] Пак
там
Няма коментари:
Публикуване на коментар