СЕВЛИЕВСКИЯТ КРАЙ
ПРЕЗ XV-XVI ВЕК (12)
(Откъс
от книгата „Севлиевският край през XV-XVI век“, издание на „М-Прес“ ООД –
Севлиево, 2017 г.)
ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ ДУМИ
Ретроспективния
поглед към първите два века от османското господство, базиран преди всичко на
разнообразните регистри, известни към настоящия момент, очертава една
сравнително пълна и точна представа за съдбата на земите и населението на
днешния Севлиевски край. Без да претендираме за всеобхватност /тя ще е възможна
по-късно, когато в научен оборот се вкарат още документи от познатите архиви/,
ще направим следните обобщения и изводи:
1.Територията
на Севлиевския край, като част от Търновска България, влиза в пределите на
османската държава след поредица от военни походи, сред които изпъкват тези от
1388-1389
и 1393 г., т.е. завоювана е с огън и меч. Районът е лишен от градско селище,
обезлюдени и разрушени са крепостните селища и пунктове с локално значение,
изчезват от картата редица села и всички манастири. Легендите говорят за
предателства, но и за упорита съпротива, за проявен героизъм от защитниците на
крепостите. Селското население на района преживява истински шок от загубата в
двубоя с друговерците-мюсюлмани, разклатена е вярата му в християнските
ценности, чувства се изоставено от своя бог.
2.Последиците
от продължителната и безперспективна съпротива срещу по-силния противник
довеждат до човешки загуби в резултат на физическо унищожение на непокорните,
разселване, заробване, принудителна ислямизация; изчезва местният елит,
разграбени и унищожени са културни ценности, принизен е духовният живот.
3.Едва
след средата на XV век
шокът е преодолян, възстановява се нормалният ритъм на живот, селската икономика
започва да се съживява и да функционира нормално. Важна предпоставка за това е
съхранената в общи линии селищна мрежа. Демографските загуби са възстановени,
стресът е преодолян, постепенно се възвръща нарушената вяра в християнския бог.
Започва период на адаптация към новите условия на живот, наложени от
завоевателите и изискващи съвместно съществуване на християни и мюсюлмани.
4.През
двете столетия обликът на икономиката се определя изключително от тимарската
система, чрез която централната власт си гарантира издръжката на конната армия
/спахийството/. Вакъфската /частна/ собственост се появява едва през втората
половина на XVI век.
Господството на държавната собственост върху земята /тимара/ означава за
селяните от района, че те са подложени на двойна експлоатация: от
спахията-тимариот и от дсържавата. И двата субекта не проявявали стремеж към
развитие и усъвършенстване на производството и то се характеризира със застой:
едни и същи данъци, едни и същи култури за отглеждане.
5. В
разрез със съществуващото мнение, че селската маса е сива и еднообразна,
османските документи показват една доста разнообразна структура на селския
свят. Мястото на българската аристокрация е заето от мюсюлманския военен, административен и духовен елит. Основната
част от населението – обикновената тимарска /спахийска/ рая, както християнска,
така и мюсюлманска, е заета изключително със задачата да произвежда блага за
нуждите на различните институции на държавата и
преди всичко на своите ленни владелци – тимариотите. Важно място в структурата
на селското общество заемат многобройните групи на категориите население със
специален статут и задължения към централната власт, ползващи се с данъчни и
други преференции. Сред тях изпъкват заетите преди всичко във военнопомощните
корпуси на османската армия, а също така ангажираните с охраната на пътищата и
занимаващите се със специфични производствени задачи.
6.Чуждото
владичество води след себе си тежки последици с дълготрайно действие. В района
е осъществена минимална тюркска колоницация, която е само отглас от голямата
колонизаторска вълна в североизточните части на покорена България. Заселват се
земи и освободен жилищен фонд от убити, пленени и отвлечени в робство местни
жители или на забягнали към Балкана непокорни българи. Планово, системно и
целенасочено е изграден обръч от мюсюлмански селища около новопоявилия се
нахийски /казалийски/ център, обезпечени са и трасетата на важните за района
пътища. Заселниците са от Мала Азия – предимно юруци и други полуномадски
тюркски общности, организирани на военна основа. Процесът започва малко преди
средата на XV век,
протича на етапи и приключва в общи линии през третата четвърт на следващия
век.
7.С
появата на колонизаторите, сред изключително българското население, започва
бавен, но непрекъснат процес на ислямизация. През XV век темповете са ограничени и бавни,
но все пак са налице първите сравнително компактни групи мюсюлманско население.
През следващия век процесът постепенно набира скорост и към края вече имаме
добре оформени мюсюлмански общини в редица села, които през следващите векове
ще продължат да нарастват и укрепват.
Голяма част от българските села са вече със смесено население и с
основание можем да заявим, че ислямът е завоювал сериозни позиции в района.
8.
От средата на XVI век
районът е обособен в административно-териториална единица под името Хоталич и
Селви; започва изграждането на нов градски център.
9.Историята
на Севлиевския край през първите два века на чужда власт, представена според
наличните към момента извори, далеч не изчерпва многообразието от теми и
въпроси, които ни интересуват, но със сигурност разбива на пух и прах
твърдението, че това са „тъмни векове”.
Няма коментари:
Публикуване на коментар