УСТРОЙСТВО И ДЕЙНОСТ НА ПОЛИЦИЯТА В СЕВЛИЕВСКИЯ КРАЙ ПРЕЗ ХІХ ВЕК ДО ОСВОБОЖДЕНИЕТО
1. Промени в административното деление и устройството на полицията
Трите
десетилетия анархия в края на ХVІІІ и началото на ХІХ век разнебитват старата
административно-териториална уредба на Османската империя. Замислени са
административни реформи, които да укрепят и засилят връзките на провинциите с
централната власт, да премахнат наследствената и неограничена власт на
управителите.
През първите
десетилетия на ХІХ век административното деление на империята се мени често.
След преобразуванията, проведени през 1834 г. от султан Махмуд ІІ (1808-1839),
към края на десетилетието, начело на Севлиевска каза застава т. нар. мюдюр.
През целия период до 1864 г. Севлиево е каза към Видински еялет, начело с
управител мюдюр.[1]
Със закона за вилаетите (1864 г.) и Закона за управление на вилаетите (1870 г.)
приключват административните реформи в Османската империя. От военно-феодална
тя се превръща във феодално-бюрократична държава, в която надмощие взема
гражданската бюрокрация. Севлиево е каза,[2]
но този път в състава на Търновски санджак от Дунавски вилает, с главен град
Русе.
Според Закона за вилаетите империята се
разделя на вилаети (области), санджаци (окръзи), кази (околии) и нахии (съставни
общини), начело с валии, мютесарифи, каймаками и мюдюри, които упражняват в
поверените им територии административната, финансовата и полицейската власт. В
тяхна помощ се изграждат административни съвети. В градовете и селата,
наброяващи 50 и по-вече къщи, се образуват квартали с определени граници.
Начело
на администрацията в най-малката единица – нахията, стои мюдюрът,[3]
като не всяка нахия има такъв. Изискванията към него са да не е съден, под
следствие или лишен от граждански права; да може да чете и пише; да не е
по-млад от 25 години. Той провежда предварителното разследване и следствие по
извършените в нахията нарушения и престъпления, като уведомява за това
началника си в казата. Изпълнява заповедите и инструкциите на каймакама относно
спазването на обществения ред.
Началникът на казата се нарича каймакам и се
назначава от правителството. Пряко зависи от мютесарифа на санджака. Той
завежда гражданските, финансовите и полицейските въпроси в казата. В пределите
на своята власт изпълнява и съдебните решения и всичко, което разпореди
мютесарифът.[4]
В книгата си “Дунавска България и Балканът” унгарският пътешественик Феликс Каниц пише през 1871 г., че
севлиевският каймакам управлявал до
60-те години в едно старо и разнебитено здание, което не се
различавало много от селски обор. То се намирало край река
Росица близо до
разрушените крепостни стени. Новото здание на казалийското
управление (новия конак)[5] било построено по указание на Митхад паша и
било единствената красива сграда в града.
Санджакът
се управлява от мютесариф,[6]
който разпределя полицейските сили по казите съобразно със заповедите на
валията и може в случай на нужда по свое усмотрение да ги мести от едно място
на друго. При него има и полицейски началник.
Валията като управител на вилаета има широки
правомощия. Той завежда административните, финансовите, просветните,
полицейските и публичните дела. Има и съдебни функции. Негово право е
разпределението на полицията във вилаета, грижата за обществения ред и
безопасността по пътищата. При необходимост може да прави свръхразходи, а ако
недостига полиция да употребява за въдворяване на реда и редовна войска.[7] За организацията на полицията в областите в
османското законодателство няма специални и точни указания. Такива има само за
устройството на полицията в столичния град.
В новия ХІХ век Севлиево влиза като утвърден
околийски център – каза, и се развива възходящо. Населението му нараства, като
се увеличава българският елемент. Според документ от 60-те години, съхраняван в
Народната библиотека “Кирил и Методий”, градът наброява 7 690 души, от които 2
284 мюсюлмани и 200 цигани.[8] Базирайки се на изследване на руския
генерален консул в Русе А. Н. Мошкин от 1864 г. историкът Хр. Йонков изчислява,
че населението на Севлиевска каза е: християни – 87 990, мюсюлмани – 5 880, или
общо 99 870 души.[9]
Пак според него през 70-те години Севлиево[10]
наброява около 10-11 000 жители християни и мюсюлмани, разпределени в три
махали с общо 1 582 къщи.
По данни на Ф. Каниц в казата преди
Освобождението влизали около 50 селища и махали, а територията ѝ обхващала 1
334 квадратни версти (1 верста= 1070 метра).[11]
В Севлиево имало: 10 джамии, църква, 5
училища, 611 дюкяна, 3 склада, 9 хана, една баня, 42 работилници, 10 фурни,
конак, съдилище и т. н.[12]
Поради
голямата територия и население на казата османската власт в Севлиево разполага
със значителна полицейска сила. През 1843 г. тя се състояла от 38 конни и 23
пеши заптиета. Командир на заптиетата бил юзбашията (капитан, началник на сто
души) Ибрахим Санджаклар, с месечна заплата от 130 гроша. Той бил пръв помощник
на мюдюра по полицейската част и фактически нейн началник. Помощник на
юзбашията бил милязимин (лейтенант) Мехмед, син на Осман, с месечна заплата 120
гроша, а също и чауш (сержант, старши стражар) Хаджи Али, син на Ибрахим, със
заплата 120 гроша. В състава на севлиевската полиция имало петима души, носещи
имена Абдулкадир, син на Абдуллаха, Мехмед, син на Абдуллаха, Али, син на
Абдуллаха, Мехмед, син на Абдуллаха и Али, син на Абдуллаха.[13]
Това били наскоро ислямизирани християни (най-вероятно цигани), защото
всеки нов мюсюлманин се записвал като
“син на Абдуллаха”.
Общата практика е християни да не се допускат
в състава на турската полиция, особено след въстанието на гърците от 1821 г. До
гръцкото въстание, например в Габрово, като чисто българско селище, има 10
полицаи българи от общо 30. Поради разрастващите се националноосвободителни
движения тези изключения са ликвидирани. Опитите за реформи на валията на
Дунавския вилает Митхад паша в тази насока се провалят.
Част от заптиетата, особено пешите,
произхождат от низините на бедното мюсюлманско население. Получават по 30-40
гроша месечна заплата, която е крайно недостатъчна, и поради това в края на
1855 и началото на 1856 г. заптиетата в Габрово и Трявна отказват да служат и
напускат. Конните заптиета са по-добре платени, а част от тях са и спахии,
владетели на тимари.[14]
В
спомените си Панайот Хитов[15]
казва, че конните заптии били въоръжени с “по два пищова на пояс, с ятагани, с
по два кобура пищови отпред на конете и с дълги пушки на раменете.”
Нощем
в града охраната се осъществявала от т. нар. пазванти,[16]
които носели дебела сопа, обкована накрая с желязо. Те обхождали главните
улици и площадите и тракали по камъните със сопите си, за да плашат
злосторниците.
В селата турската
полицейска власт се представлявала от субашата, който винаги е мюсюлманин. В
севлиевските села субашите често са неграмотни помаци, които знаят турски и
български език. В Батошево, например, през 70-те години такъв е
българомохамеданинът Хюсеин, който живее в дома на кмета на селото. От 40-те
години селските субаши започват да получават от държавата заплати.
Управлението
на селата (и по-големите градски махали) се поверява на т. нар. мухтари (старейшини),
към които се създава съвет на старейшините. Този съвет има право да обсъжда и
въпросите за опазване на обществения ред. Разширяват се функциите на селските
общини поради премахване на спахийската институция, чрез която главно се
осигурявал обществения ред и се събирали данъците. Мухтарите поемат част от
функциите на спахийте и техните наместници, като за съдействие на властта при
събиране на данъците започват да получават парично възнаграждение. В тяхна
помощ са кехаите (селски глашатаи, пазачи) и пазвантите (българи, нощни пазачи).
В по-големите села, а също и в градовете, има длъжност кърсердар – началник на
полската стража.
Така
устроеният в казата полицейски апарат има едно главно задължение: да пази
господстващото положение на мюсюлманите в Османската империя.
[1] Севлиево и Севлиевският
край през Възраждането. С. 1986, т. ІІІ, 124-125 – тук грешно се сочи, че Севлиево
и нахия. Проблемът за административното устройство през този период не е
проучен обстойно все още; Драганова, Сл.
Материали за Дунавския вилает. С. 1980, 15-22.
[2]Пак там.
[3] Материалы для изучения
Болгарии.Часть первая. Выпускъ І. Букарещтъ, 1877, 6-7.
[4] Пак там, 10-11.
[5] Коледаров, П. Севлиево през погледа на чуждите пътешественици от ХVІІ век до Освобождението на България. – В:сб.Севлиево и Севлиевският край, т. І, 178.
[6] Материалы для изучения…,13-14.
[7] Пак там, 19-20.
[8] Севлиево и Севлиевският…,
т. ІІІ, 61.
[9] Пак там, 13.
[10] Пак там, 13 ,61.
[11] Пак там, 11; Материалы
для изучения…, 45.
[12] Севлиево и Севлиевският
край…, т. ІІІ, 61.
[13] Врачев, Ив. Севлиево и
севлиевци преди 150 години. –в. Росица, бр. 32/1992.
[15] Хитов, П. Спомени от
хайдутството. С.1975, 24.
[16] По спомените на генерал
Никола Генев. – в. Росица, 2006/3.
Няма коментари:
Публикуване на коментар