БЕРО КАСАБА – БЕРИЕВО ПРЕЗ ХVІІ ВЕК
Село Бериево е заварено от османските нашественици в края
на ХІV век
със сегашното му име и на днешното място, което е сигурен белег за
съществуването му по време на Второто българско царство. В османотурски
документ от 1479 г. за феодалните владения в Никополски санджак е записано: “Село Берилево: домакинства – 40, вдовици – 3, приход 3 925 (акчета) “, което означава, че
населението му, само християнско, т. е. българско, е наброявало около 210 души. Такова е то и през 1541
г., когато в друг тимарски регистър е отбелязано с 33 невернически домакинства.
По-малкия брой домакинства по всяка вероятност се дължи на факта, че е имало и
население със специални задължения и статут, невключено в този опис. Един
непълен регистър на войнуци от 1548 г. потвърждава това предположение, тъй като
в него се споменават двама резервни войнуци от село Бериево - Гаго, син
на Драгно и Радул, син на Драган. Вероятно е имало и още, но те
са били вписани в липсващата част от регистъра, поради което остават неизвестни за нас. В
Севлиевския край имало голям брой войнушко население. С основание можем да допуснем, че завоевателите
са заварили такова население в селото, защото, както личи от по-късни
документи, през целия период на османското господство в него има войнуци. Малко
преди Освобождението, например през 1870 г., са регистрирани двама войнука (Ристо
и Нешо, синове на Петко).
Документите от първите два века на
османското владичество сочат, че село Бериево е било средно по големина селище
в Севлиевския край. Тези данни по никакъв начин не потвърждават легендата,
която упорито твърди, че селото е било голямо и турците го наричали Беро касаба
(Берово градче). Не така стои въпросът за ХVІІ век. Дълго време за това
столетие от историята на селото разполагахме само с няколко джизие регистъра,
т. е. описи на християнските домакинства, които плащали поголовен данък. През
1619 г. те са 30 на брой, през 1635 г. – 13,
1638-1639 г. – 13, 1643-1644 г. – 10; по
10 домакинства са и през 1650 и 1660 г. Половин век данните от тия регистри, известни още
от 60-те години на миналия век, се разглеждаха като важно свидетелство за
демографския упадък на селото. И тъй като нямаше други документи се смяташе, че
те дават представа за всичкото население, а причините за численото му
намаляване се свеждаха само до две: изтребване на непокорните и ислямизация,
предимно насилствена.
С преведените и публикувани напоследък нови османотурски
документи по категоричен начин се потвърждава истинността на легендата, че село
Бериево е било голямо селище. В началото на ХVІІ век, през 1605-1606 г., то е
отбелязано като част от по-голямо феодално владение – зеамет, владян от някой
си Зулфикяр. С два и половина пъти по-многобройно население виждаме Бериево
през 1580 г., когато в подробен тимарски регистър са отбелязани 100 домакинства
на християни и 2 мюсюлмански домакинства. И двете мюсюлмански домакинства са на
нови мюсюлмани, т.е. на християни, които току-що са приели исляма. Общият брой
на населението можем да изчислим на над 510 души. За сравнение по това време
Селви има 50 домакинства, а Хоталич – 28, и наистина Бериево е най-голямото
селище в Севлиевската каза. Друг османски документ от
1628 г. дава данни от “приходо-разходния дневник за задълженията на Ахмед
чауш, войвода на хасовете в Бериево, Търновска каза”.
Като войвода на хасовете в Бериево и спадащия към него район в казата Търново,
той предал 30 000 акчета за заплати на еничари от столицата,
охраняващи крепостта Варна. Следователно през 20-те години на ХVІІ
век част от селото е хасово владение на
лице от султанския двор, заедно с части от землищата и населението на
други села, тъй
като се говори за “Бериево и спадащия към него район в казата Търново”.
От малко феодално владение първоначално селото става зиамет (голямо феодално
владение) и впоследствие хас, още по-голямо владение на лице от султанския двор.
В него има и специална категория население – войнуци.
Селото
запазва християнския си и български характер, има църква и свещеник. Според
едно сведение от 1638 г. дяк Рад от Бериево създава един ръкописен сборник от
проповеди. Думата дяк има две значения: църковен певец и четец, а също и
книжовник по време на османското владичество. Може да се предположи, че Бериево
е било един от трите духовни центрове на християните в Севлиевския край по това
време, наред с Батошево и Ловнидол.
Наличните
данни за първата половина на ХVІІ век категорично потвърждават истинността на
легендата за Беро касаба (касаба означава малко градче). След средата на века
обаче настъпват тежки времена за бериевци и те търсят спасение на юг в горите
към Млечево.
Няма коментари:
Публикуване на коментар