Възникване на село Аканджилари /дн. Петко
Славейков/
Предания упорито свързват днешното село с
изчезналото в началото на ХVІІІ век съседно мюсюлманско село Алфаклар, което е
разположено в южните склонове на Овдин, при местността Кадъ чешмеси.[1]
На юг, срещу него, според проф. Николай Ковачев, се намира българското село
Пазар-Рава /Оряхово/, предшественика на Ряховците.[2]
Историческите и археологическите данни обаче не
позволяват да говорим за предшественик на днешното село. Османските документи
категорично подсказват това. Ако новото селище Аканджилари имаше предшественик,
то в регистрите щеше известно време да се споменава и неговото име, редом до
новото. Така например е постъпено със съседното Ряховците, което е обозначено
като „Село Векиллер и Сюлейманкьой и Исакьой, наричано още и Рахово”[3],
или другият съсед „Али Факих, с друго име Оходин”.[4]
Могат да се посочат и още подобни примери. Затова със сигурност можем да
твърдим, че Аканджилари няма български или турски предшественик.
Не можем с точност
да посочим година на основаване на селото. В регистъра на ленните
владения в Никополски санджак от 1479 г. няма никакви данни, което със
сигурност означава, че по това време то не е съществувало.[5]
За пръв път село с име Аканджилари /така е изговаряно и изписвано името на
селището от Освобождението до 1934 г., поради което приемаме и използуваме този
вариант/[6]
срещаме в подробния регистър от 1516 г., съставен по нареждане на султан Селим
І.[7]
Според един от най-добрите османисти у нас – Румен Ковачев, селището е основано
от няколко мюсюлмански домакинства на акънджии в края на ХV век.[8]
Същото се подразбира и от изследванията на холандския историк Махиел Кийл.[9]
Пишейки за появата на Аканджилари в документа от 1516 г., той не споменава да е
отбелязано в него, че е извън стария регистър. Старият регистър, т.е.
предхождащия този от 1516 г., е от 1485 г. и е кратък. Той е публикуван от
Румен Ковачев, но не е запазен в пълнота, поради което в него фигурират само
половината от селищата в Севлиевския край.[10]
В този документ не откриваме Аканджилари, което не означава, че то не е било
вписано в някоя от незапазените му части. Убедени сме, че селото за първи път
се е появило именно в този документ /1485 г./, защото ако не беше така в
регистъра от 1516 г. следваше да има запис „извън стария регистър”, така както
е отбелязано за Селви например и за редица други селища. В този ред на
разсъждения следва да отнесем появата на село Аканджилари към началото на 80-те
години на ХV век. Същото се отнася например и за възникването на село Дерели
/за първи път появило се в регистъра от 1516 г., но без уточнението „извън
стария регистър”/. Появата на Аканджилари се вписва в един етап от
колонизацията на мюсюлмани в Севлиевския край, протекъл доста интензивно в
самото начало на 80-те години на ХV век, когато е населено с колонисти старото
обезлюдено селище Хоталич и се появяват на картата на района Дерели /дн. Горна
Росица/ и Доймушлар /неизвестно/. Този етап приключва с основаването на Селви
/бъдещ административен център на района/ в самото начало на ХVІ век.[11]
Друга хипотеза за възникването на Аканджилари ни
насочва към драматичните борби между османци и персийци през 1512-1514 г.
Войните между тях са съпроводени и последвани от неколкократни разселвания на
къзълбаши по българските земи. Според някои изследователи султан Селим І избива
40 000 души от тях, други разселва. Основната му цел е противникът му
Исмаил да не може да ги ползва като войници. Тези събития се приемат различно
от българските историци. Доста уклончиво Руси Стойков пише: „Твърде е възможно
при военните походи на Селим І и на Сюлейман Великолепни в Персия по време на
борбите им с персийския шах Исмаил известна част от населението на завладените
от османците области да е било преведено в европейските провинции на империята.
Напълно естествено е това население, обитаващо предимно азербайджанските
пустинни райони, да е било заселено в безводните български области Делиорман и
Добруджа”[12] Страшимир Димитров е по-категоричен: „Прехвърляне
на население от Западен Анадол към Румелия имало още при Селим І. Подготвяйки
се за войната си срещу къзълбашкия шах Исмаил през 1514 г., той избил десетки
хиляди шиити, а други преселил в Румелия. Насилствени прехвърляния на хора в
Румелия ставали и през 20-те години на ХVІ век, когато властите се стремели да
прочистят Мала Азия от размирни елементи, които многократно се вдигали на
въстания срещу нарастващата феодална експлоатация.”[13]
За заточени групи в Североизточна България, където
къзълбашите са именно заточеници, съобщава параграф 8 от Кануннаме на Сюлейман
І от 30-те години на ХVІ век.[14]
В подробен регистър на вакъфи, посветени на свещения град Медина от 1558 г., е
включен опис на юруци и заточеници-персийци
/подчертано от мен – П. Н./, пръснати по села в нахиите ... Никопол, Търново,
Ловеч[15]
...
Както виждаме в средата на ХVІ век сред заточените
по българските земи има и персийци. Такива са регистрирани в Никополско, Търновско
и Ловешко. Ще припомним само, че Севлиевският край по това време се числи
административно към Търновска каза. Допустимо е някои от керваните със
заточеници през 1512-1514 г. да са достигнали и до днешните земи на село Петко
Славейков. Този безспорен извод /за разселване из съседните на Източна България
райони/ прави такъв авторитет като Страшимир Димитров.[16]
Третата хипотеза за възникването на селото
свързваме с едно ранно /краят на ХV век/ разселване на съседното Али факихлер.
Основания за това предположение черпим от регистъра от 1516 г., където
откриваме записани двама акънджийски началници и следователно може да се
приеме, че селото е акънджийско. Освен това населението на Али факихлер е
намаляло с пет домакинства спрямо 1479 г. Това намаление би могло да е
следствие от разселване. Ще добавим и преданията, които упорито разказват за
разселване на Али факихлер и основаване от неговите жители на Аканджилари на
мястото, където селото е днес.
Всяка една от хипотезите има силни и слаби страни.
При днешното състояние на изворите за най-стария период от историята на селото
не е възможно да се направят категорични изводи за времето на създаването му.
Затова на този етап най-точно ще е да отбележим, че то възниква със сигурност в
края на ХV или началото на ХVІ век. Във всеки случай неговата история е вече
повече от 510-годишна.
Селото възниква там където е и днес, т.е. в ниската
част между двата хълма: Калето и Овдин баир. Мястото не е избрано случайно.
Както вече отбелязахме в подножието на Калето минава стар римски път, който е
използван и по време на българското средновековие. Той свързва крепостите на
север при Крамолин, Градище, Малък Вършец и други с тези на юг и най-вече на
разположените по поречието на реките Видима и Боазка. Всъщност пътят свързва полските
села откъм Дунава с тези при Балкана и обратно. От север на юг движението върви
в три посоки: през Гъбене към Габрово и прохода Шипка; по Боазка река към
Марагидишкия проход; през Градница и Врабево към Троян и Ловеч. Мястото е
стратегическо и османските управници целево създават тук мюсюлманско селище от
заселници колонисти.
Споменът за създаването на селото е съхранен сред
турското население. При проучванията си върху миналото на селището през 50-те
години на миналия век проф. Николай Ковачев се натъква на този факт и го
отразява така: „По време на турското робство в полето се заселва лека турска
конница акънджии”, а селището им се нарича Акънджиларе”.[17]
[1]
Макавеев,
М. Сборник материали по история на село Петко Славейков, с. 6-10.
[2]
Ковачев, Н. Местните названия ... с. 126, 248.
[3]
Турски извори за българската история. /ТИБИ/ Том І.
Съст. и ред. Цветкова, Б., В. Мутафчиева. С. 1964, с. 56.
[4]
Калицин, М., Кр. Мутафова.
Подбрани ... с. 137.
[5] Турски извори за българската
история /ТИБИ/, т. ІІ. Ред. Тодоров, Н., Б. Недков. С. 1966, с.161-333. Това е
най-ранният писмен документ за историята на селищата от Севлиевския край.
Регистърът се съхранява в Народна библиотека „Кирил и Методий” – София, и е
кратък, т.е. в него са записани само имената на владелците на тимари и на
селищата, които са им дадени във владение, като е посочен и броят на
домакинствата, които ги населяват. Първоначално беше грешно датиран към средата
на ХV век, впоследствие Стр. Димитров го датира към 1479 г. /Вж. Димитров, Стр.
За датировката на някои османски регистри от ХV век. – Известия на Българското
историческо дружество. С. 1968/26, с. 244/.
[6]
Коледаров, П., Н. Мичев. Промените в имената и
статута на селищата в България 1878-1972. С. 1973
[7] Кийл,
М. Хора и селища ... с. 402, бел. под линия на 256, 363. Историята на този подробен
регистър е твърде интересна. Една част от него се пази в НБКМ в София и бе
публикувана през 1964 г. в ТИБИ, Том І, с. 42-59, с
неточната датировка – средата на ХV век, впоследствие – не по-късно от 1502 г.
В нея има данни за 14 севлиевски села без Аканджилари. По-голямата част от този
важен регистър бе открита в Истанбулския архив под сигнатура ММ 11 /Maliyeden Mudevver/ и стана известна за нас едва
през 1998 г. от публикацията на Махиел Кийл. Този голям фрагмент от регистъра
бе преведен и публикуван през 2003 г. от Красимира Мутафова /Калицин, М., Кр. Мутафова.
Подбрани ... с. 64-197/ само в частта, засягаща голямата
Търновска каза, включваща по това време и земите на Севлиевския край. Тук
откриваме почти всички села от нашия район, без Аканджилари, което със
сигурност е било записано в липсващата част. Махиел Кийл възпроизвежда
основната информация от регистъра от 1516 г. по т.нар. тапу дефтер 370 от
първото десетилетие на султан Сюлейман
Великолепни /1520-1566/, който очевидно отразява ситуацията, предхождаща
неговото съставяне. В него той открива и село Аканджилари, което означава, че е
било вписано в регистъра от 1516 г.
[8]
Ковачев, Румен. Нахията Хоталич ... с. 265-266.
[9]
Кийл, М. Хора и селища ... с. 284-296, 402.
[10]
Ковачев, Р. Опис ...
[11]
Калицин, М., Кр. Мутафова.
Подбрани ... с. 190.
[12]
Стойков,
Р. Селища и демографски облик на Североизточна България и Южна Добруджа през
втората половина на ХVІ век. - Известия на Варненското археологическо
дружество. Варна, 1964, № 15, с. 100.
[13]
Димитров,
Стр., Н. Жечев, В. Тонев. История на Добруджа. Т. 3. С., 1988, с. 36.
[14]
Турски
извори за историята на правото в българските земи. Т. 1. Съставител Г. Гълъбов.
С., 1961, с. 263.
[15]
Радушев,
Евг., Р. Ковачев. Опис на регистри от Истанбулския османски архив към Главната
дирекция на Държавните архиви на Република Турция. С., 1996, с. 21.
[16]
Димитров,
Стр. Нови данни за демографските отношения в Южна Добруджа през първата
половина на ХVІ век. – Добруджа, 1997-1999, № 14-16, с. 302.
[17]
Ковачев, Н. Местните названия ... с. 126.
Няма коментари:
Публикуване на коментар