Произход и значение на селищното име Акънджълар
В различните
източници името на селото се изписва по най-различни начини. Така например в
първия регистър от 1516 г. и в данъчен документ от 1591 г. е посочено като Акънджълар,[1]
а в регистрите от 1541 и 1580 г. като Акънджилар.[2]
В документ за десятък от овце и кози от 1848 г. се сочи като Аканджилари,[3]
а само няколко години по-късно /1855/ - като Акънджели.[4]
Последно селото се споменава през 1871-1872 г. в турски данъчни документи за
облагане на населението с десятък върху произведения тютюн като Акънджилари.[5]
Френският пътешественик Ами Буе /1837 г./ неточно предава името на селото като Агинджилар,[6]
а още по изопачено е изписано то от българският йеромонах Никифор Светогорски
през 1821 г. – Акапилари.[7]
Въпреки различните варианти при изписване на селищното име, които се дължат на
особеностите на българския и турския език, и на грамотността на писарите, то не
е трудно и е разбираемо. Правилното изговаряне и изписване на турски език е АКЪНДЖЪЛАР, а на български език – АКЪНДЖИЛАРИ, т.е село на акънджиите /в
мн.число/.
Очевидно
е, че наименованието на селото не е трудно за обяснение – то произлиза от името
на заселилите се тук акънджии и турската наставка за селищни имена в
множествено число –лар. Преди
години Васил Миков[8]
неправилно сметна, че името трябва да се преведе като Стрелците и посочи
паралел със Стрелча, Пазарджишко, което е турски изговор на старобългарското
Стрелец. Все същото значение според него има и името Окчилар /Ксантийско/,
което идва от ок – стрела, окчия – стрелец.
Неприемливо е и народното обяснение на името,[9] според което то се свързва с географското разположение на селището. Селото е разположено в котловина, заобиколена от всички страни с баири, от които при валежи всичката вода се стича надолу. Потърсена е връзка с турската дума „акънтъ”, която означава свличам, свличане.
Неприемливо е и народното обяснение на името,[9] според което то се свързва с географското разположение на селището. Селото е разположено в котловина, заобиколена от всички страни с баири, от които при валежи всичката вода се стича надолу. Потърсена е връзка с турската дума „акънтъ”, която означава свличам, свличане.
Селищното
име Аканджилари, също в най-различни варианти, се среща и по други краища на
българските земи. Например: Акънджиево, Пазарджишко; Акънджии, Добричко /дн.
Граничар/, Акънджели, Дойранско, Акънджии /дн. Здравец/, Варненско и др.
Под името Аканджилари селото просъществува до 1934
г. Още през 1924 г., въз основа на едно предписание на търновския окръжен
управител и телеграма № 17762 на същия от 22 декември, общинската управа на
селото обсъжда въпроса и излиза с предложение старото турско име да се изостави
и да се приме ново – Асеново.[10]
Инициативата обаче остава без последствия. По-късно, през 1934 г., след
преврата от 19 май, заедно с много други села, е преименувано. С министерска
заповед № 2820 от 14 август то се назовава Петко Славейков,[11]
на имената на видния наш възрожденец. Изборът не е случаен. Изхождало се е от
факта, че той е учителствувал в близкия град Севлиево, а също така и от едно
сведение, че се е укривал известно време в селото, поради усложнени
взаимоотношения с видни българи от града.
Какво
представляват акънджиите? Основната маса на османската войска през ХІV век
съставлява опълчението, в което се включват и т.нар. АКЪНДЖИИ.[12]
Името идва от думата „акън”, която означава налет, набег с цел
разузнаване, грабеж и разорение на чужда територия. Акънджиите живеят, като
правило, за сметка на военната плячка. Те са леки конни части, разположени в
погранични райони. Набират се главно сред номадите на Мала Азия, но към тях се
присъединяват цели тълпи декласирани елементи от Балканите – при това
християни. Носят брониран нагръдник,
копие, щит и боздуган, закачен на седлото на коня. Освен кавалерийски отряди
има и друг род акънджии – лека пехота във войската на еялетите /провинциите/.
При завоевателните походи акънджиите тръгват първи и се движат на известно
разстояние пред армията, нахлуват в чуждата страна, разузнават, отвличат
пленници. Изложени са на голяма опасност, но затова пък отнасят най-богатата
плячка. Като по правило акънджийските отряди избягват щурмуването на крепости и
предпочитат разграбването на тяхната околност. Няколко последователни
връхлитания са напълно достатъчни да разсипят хинтерланда на града и да
подготвят превземането му – фактическото завладяване на крепостта е само въпрос
на време. Вероятно тази е причината за т.нар. „двойни дати”, с които османските
източници отбелязват завладяването на един или друг град. С първата година се
отбелязват събитията около разоряването на околностите, а с втората –
овладяването на самата крепост. Начело
на акънджиите стои акънджъбей или санджакбей, а имало и по-низши командири,
наречени „тойдже” или „доче”. Тях самите наричали по името на
командира им: Малкоч-огулларъ /в Силистра/ например и др. В литературата е
известен Фируз бей – изтъкнат военачалник на султан Баязид І /1389-1402 г./,
предводител на акънджиите, с които извършва нападения в отвъддунавските земи.
Той е назначен за никополски санджакбей и получава мюлкови владения в
Търновския край, близо до днешния град Павликени, които впоследствие по
обичайната практика обръща във вакъфи. Нападение, в което участват повече от
100 души акънджии, се нарича харамилик, а по-малко от 100 – чете. По
социално положение началниците на акънджиите
спадат към ленните владетели, тимариотите, а обикновените бойци към
категорията на освободените от данъци /муаф/. При Сюлейман І /1520-1566 г./
акънджиите наброяват 50 000 души и са организирани във военно-помощен
корпус.
За
организацията на тази специфична група население научаваме от една заповед за
набиране на акънджии от 1472 г. във вилаетите Нова Загора, Стара Загора,
Казанлък, Хасково и Чирмен.[13]
В нея се разпорежда на всеки 30 къщи от неверниците и мюсюлманите да се
определи по един конник акънджия, т.е. тридесет и първия да бъде действуващ
акънджия на служба. Останалите 30 са ямаци /резервни акънджии/ и дават по 33
акчета всеки за издръжката на отиващия на война. Тези пари стоят при кадията и
се вземат едва когато се тръгва на поход. Разпорежда се също така вакантните
места в така описаната организация да се попълват от годни за акънджии
неверници, а ако няма такива да се записват мюсюлмани. Всеки акънджия трябва да
има бойни припаси, желязна пръчка за пълнене на пушка, ризница, а палатка
осигуряват всеки 10 души от тях. Военно-помощният корпус на акънджиите
просъществува до края на ХVІ-началото на ХVІІ век.
Професор
Вера Мутафчиева пише, че акънджиите владеят бащини и аналогично на войнуците не
плащат от добива им десятък или други данъци. Освобождавани са и от данъка джизие
/които са християни/. Когато няма война и по обективни причини не служат, плащат
по 1000 акчета като глобална сума и откуп в полза на държавата.[14]
Това е сумата, както видяхме по-горе, необходима за екипировката на един
действуващ акънджия. /33 акчета по 30 ямаци е равно на 990 акчета/.
Като
изхождаме от общоприетата практика за набирането им трябва да допуснем, че
народностният им състав е твърде пъстър: номади преселници от Мала Азия,
християни от различни части на Балканския полуостров, освободени роби, а е
възможно да има и местни жители. През 1516 г. в Босна например са набрани 1000
акънджии.[15]
В изворите обаче досега не са намерени данни за акънджии-българи. От такъв един
пъстър състав се формира и село Акънджилари.
През 70-те
години на ХІХ век в селото съществува добре организирана башибозушка единица
със свои командири, запасни военни. Под командата на ряховския бинбашия Мустафа
Деремехмед башибозуци от Ряховците, Аканджилари и Кормянско участвуват в
потушаването на Априлското въстание през 1876 г. в балканските села на района.
Сред башибозуците, които водят сражения на 16 и 17 юли 1877 г. с руските войски
и българите в западните покрайнини на град Севлиево, има и от Аканджилари.
Затова сред осъдените турци от публичния военен съд в града, организиран от
полковник Жеребков, е и запасният юсбашия /майор/ хаджи Ахмед, водач на
башибозуците от Аканджилари. На връщане от Ловеч на 21 юли руска войскова част
начело с офицера Петър Паренсов подпалва част от селото, защото е свърталище на
башибозук. Придружаващите го българи търсят турчина, който издевателствал над
християните от близкото село Сръбе; когато отивали за Севлиево, той разпрягал
добитъка им и впрягал тях.[16]
[1] Кийл,
М. Хора и селища ... с. 290; Стойков, Р. Наименованията на български селища в
турски документи на Ориенталския отдел на Народна библиотека „В. Коларов” от
ХV, ХVІ, ХVІІ и ХVІІІ век. – Известия на Народна библиотека „В. Коларов” за
1959 г., Том І /VІІ/, С. 1961, с. 443.
[2]
Ковачев,
Румен. Нахията Хоталич ... с.279.
[3]
Драганова, Сл. Количествен анализ на овцевъдството
вбългарските земи под османска власт от средата на ХІХ век до Освобождението.
С. 1993, с. 98.
[4]
Ковачев, Н. Местните названия ... с. 133.
[5]
Йонков, Хр. и др. Севлиево и Севлиевският край
през Възраждането. С. 1986, с. 41-44.
[6]
Чужди
пътеписи за Балканите. Френски пътеписи за Балканите ХІХ век. С. 1981, с. 242.
[7]
Повествование за
страданията на българите от агаряните. -
Писахме да се знае. Приписки и летописи. Съст. Венцеслав Начев и Никола
Ферманджиев. С. 1984, с. 334.
[8]
Миков, В. Произход и
значение на имената на нашите градове, села , реки, планини и места, С. 1943 ,
с. 115.
[9]
Конов, Ст. Произход на
селото Акънджълари и името му. – в. Развитие, 2007 г.
[10]
Макавеев,
М. История ... с. 10.
[11]
Коледаров,
П., Н. Мичев. Промените в имената ...
[12]
За
тях вж. Андреев, Й. История на Второто българско царство. В. Търново. 1997, с.
82; Мутафчиева, В. Османска социално-икономическа история. С. 1999, с. 271;
Цветкова, Б. Нови архивни източници за аграрния режим в Северна България през
началния период на турското владичество. – Известия на Държавните архиви. Кн.
7. С. 1963, с. 303; Желязкова, А. Балкански етнически елемент в османските
въоръжени сили през ХV-ХVІ век. – Военноисторически сборник, 1983/ 6, с. 85 и
др. От чуждите историци заслужава да споменем Махиел Кийл, Хора и селища ... с.
287, 345.
Според българската историография
акънджиите са набирани главно сред номадите на Мала Азия и периферните
провинции на империята, като между тях имало и много християни. В. Мутафчиева
отбелязва, че все още не са известни българи-акънджии. Според западните
историци Махиел Кийл и Ернст Вернер акънджийските части са с християнски
произход, но докато първият смята, че етническият им състав е неясен, вторият
категорично отбелязва, че са съставени изцяло от обърнали се към исляма гръцки
ренегати, подсилени от избягали земеделци и занаятчии християни. Нещо повече,
те били набирани от територии дори извън османските владения. По времето на
Мехмед ІІ Фатих /Завоевателя/ /1451-1481/ акънджиите вече били приели исляма. В
армията на днешна Турция специалните части се считат за наследници на
акънджиите.
[13]
Недков, Б. Османо-турска дипломатика и палеография.
Т. 2. Документи и речник. С. 1972, с. 176.
[14]
Мутафчиева,
В. Османска ... с. 271.
[15]
Пак
там.
[16]
Село Ряховците – мъдростта
на миналото ... с. 30; Цанков, Г., Д. Тодоров. Миналото на Малки
Вършец. Севлиево, 1995, с. 72; Йонков, Хр. и др. Севлиево и
Севлиевският край през Възраждането. С. 1986, с. 326.
Няма коментари:
Публикуване на коментар