Темата
за соколарството в Севлиевския край през ХV-ХVІ век не е изследвана
самостоятелно поради липсата на достатъчно документален материал за тази
далечна епоха. В краеведските трудове само бегло се споменава, че соколарско
село в района е било Търхово, наричано още Доганджии или Духанджии. Данни за
соколарството в Севлиевския край откриваме в доганджийски регистър от 1477 г.,
в два кратки описа на ленните владения в Никополския санджак от 1479 и 1485 г.
и в подробен тимарски регистър от 1516 г. Особено интересни са сведенията в
издирения от професор Бистра Цветкова доганджийски регистър от архивите на
Общинската библиотека в Цариград от 1564-1565 г. Публикуването на тези османотурски
документи дава нови неизвестни досега данни за селата от Севлиевския край и за
населението, занимаващо се със соколарство, а така се увеличават и
възможностите да осветлим по-подробно разглеждания проблем.
Трябва изрично да споменем, че
отглеждането и дресирането на ловни соколи и ястреби било известно по
българските земи още преди идването на османците на Балканския полуостров. От
такива обучени за лов птици се нуждаела свитата на българския цар в намиращата
се наблизо столица Търново. С установяването на османците на територията на
Търновското царство тази практика била не само запазена, но и доразвита до
съвършенство. Хората, занимаващи се с този занаят, изискващ много време и
усилия, били организирани в категория население със специален статут. Военизираната
институция на доганджиите /соколарите/ имала за свой върховен началник на
султанския лов т. нар. емир-и шикър; в провинциите висш соколарски началник бил
доганджийският бейлербей; във всяка нахия – доганджибашията, споменаван също и
като сербаздаран и сершахинджи. Този висш началник се считал за командир на
бюлюка, съставляващ соколарите и ястребарите от даден район.
В замяна на изпълняваните от тях
задължения доганджибашиите получавали малки ленни владения в провинциите.
Обикновените соколари и ястребари получавали т. нар. бащини – освободени от
данъци недвижими имущества: ниви, лозя, овощни градини и др. Друга част от тях
пък служели само срещу известни данъчни облекчения. И двете групи обикновени
соколари и ястребари изпитвали трудности при издръжката си. Притежателите на
бащини често били принудени да обработват и ползуват не само тях, но и друга
допълнителна земя, спадаща към леновете на различни османски феодали. За тази
земя те трябвало да плащат феодална рента на поземлените господари, както
обикновената спахийска рая.
Основно задължение на соколарите и
ястребарите било да доставят определен брой ловни соколи и ястреби в султанския
двор /от 1 до 3 птици/. Когато не успявали да изпълнят това задължение, те
заплащали таксата „мюрде беха” – 150 акчета за мюсюлмани и 300 за немюсюлмани.
Според породата на ловните птици:
доган, шахин, чаткър, балабан и заганоз, соколарите се наричали: доганджии,
шахинджии, чакърджии, балабанджии и заганозджии. Най-разпространено за
соколарите било названието „доганджия” или персийската му форма „баздар”.
Ловците на ястреби пък се наричали атмаджаджии, но в познатите ни документи
такива за Севлиевския край не се сочат.
Според начина на ловене, отглеждане и дресиране, занимаващите се със
соколи, се наричали кайаджии, юваджии, тузакчии, гьоренджии и др. Тузакчии се
наричали тези, които чрез различни ловни съоръжения – гюмета, капани и др. –
ловели соколите и ги предавали за дресировка.
Османската власт се постарала да
укрепи устоите на соколарската институция, като й придаде потомствен характер.
Както се вижда от запазените документални източници съставът на тимариотите,
бащинниците и обикновените соколари и ястребари, бил попълван из средата на
техните синове, братя, братови синове и внуци. Така специфичните умения на тази
специална категория население се предавали от поколение на поколение.
Обособявали се соколарски райони, където цели столетия се запазили соколарски
семейства и родове.
Севлиевският край бил благодатен за
лов на соколи, но най-добри били условията в местностите в близост до Витата
стена. Най-ранният документ, който свидетелствува, че в Севлиевско е имало
соколари, е от 1477 г. Това е регистър за соколарите от Румелия, в който е
записано: „Село Ломни дол /дн. Ловнидол/,
спадащо към Търнова: къщи неверници – 4.” „Село Върбовча /дн. Върбовка, бивша
Севлиевска околия, а сега Павликенско/, спадащо към Търнова: къщи мюсюлмани –
1, неверници – 2.”
Две години по-късно, в описа на
ленните владения на Никополския санджак от 1479 г., са посочени като зеваид
доганджии /резервни соколари/ 31 немюсюлмански домакинства, 1 вдовица и 4
мюсюлмански домакинства с тимариот спахията Тимур хан. Издателите на
Никополския регистър са единодушни, че става дума за село Търхово.
През втората половина на ХV век
османската империя е вече здраво стъпила на Балканския полуостров, опасността
от християнските кръстоносни походи е преминала и управляващите се
съсредоточават върху укрепването на своята власт в завладяните земи. Четири
домакинства от село Ловнидол формират соколарски тимар, а само две години
по-късно е създаден значителен резерв от соколари в близкостоящото село
Търхово. С основание доцент Цоньо Петров допуска, че соколарите от двете села
са в близки родствени връзки.
Друг непълен опис на ленните
владения в Никополския санджак от 1485 г. свидетелствува за един доганджия в
мезрата Калотен /изчезнало селище, близо до село Агатово/. Опитите да се оживи
тази мезра за известно време дали резултат, но по-късно селището изчезнало.
Разглежданият документ не е изцяло запазен, поради което не можем да добием
пълна и точна представа по интересуващия ни въпрос за развитието на
соколарството. Данните, макар и оскъдни, показват, че османската власт възражда
соколарството и прави всичко необходимо да укрепи тази специална категория
население.
В тимарски регистър от 1516 г., в поименния списък на
населението на село Векилер и Сюлейман и Иса кьой, наречено още и Рахова /дн.
Ряховците/, е записано: „Хюсеин, син на
Беги – женен. Притежава доганджийски берат.” Този доганджия приемал
уловените птици от обикновените соколари и ги дресирал. Когато настъпело време
за предаването им в султанския двор, той заедно с прекия си началник отивал в
Цариград и предавал соколите. Дворцовия чакърбашия оформял надлежно тезкере. За
по-нататъшното упражняване на соколарските задължения се издавал специален
султански берат. Именно такъв берат притежавал и споменатият Хюсеин. Вероятно
същите задължения е имал и доганджията от мезрата Калотен.
Най-интересни са данните от
соколарския регистър от 1564-1565 г., който се пази в Общинската библиотека на
Цариград и в него са регистрирани поименно бащинниците и обикновените соколари
и ястребари в българските земи. Като големи соколарски центрове в Севлиевския
край по това време се оформили селата Ловнидол и Богатово, с ангажирани общо 40
души.
Регистърът сочи 16 каяджии-шахинджии
в село Ловнидол. Каяджиите са надзорници на гнезда на соколи от вида „шахин” в
планинските райони. Всичките 16 соколари са българи по произход. От тях 5 са на
действуваща служба, а 11 са резервни. Сред резервните личат ясно родствените им
връзки с действуващите /трима синове на един от действуващите и три двойки
синове на трима от действуващите/. Бистра Цветкова сочи, че регистраторът е
поставил изрична бележка, че от селото Ломен дол било обособено друго село –
Търхова /дн. Търхово/, в което очевидно по това време не е имало соколари.
От село Богатово се изброяват
имената на 24 българи соколари, от които 6 на действуваща служба и 18 резервни.
Сред първите са записани две двойки братя, а сред резервните – още двама братя
на първата двойка братя от действуващите и четирима синове на един от
действуващите. От тези четирима двама имат по един син, също сред резервните
соколари. Трудно е да определим от кога село Богатово е соколарско село, поради
липса на други данни. Селото обаче е с голям брой обикновена тимарска рая още
през 1479 г. – 51 домакинства неверници. Наличието на 24 домакинства на
соколари през третата четвърт на ХVІ век подсказва, че Богатово по това време е
от големите села в района. По броя на соколарите то е четвърто в нахия Търново.
В същия регистър село Красина
/вероятно дн. Красно Градище, Павликенско/ е записано с двама чакърджии,
мюсюлмани, баща и син.
В село Върбовка има 6 соколари –
българи, от категорията каяджии-шахинджии. Трима са действуващи, а другите
трима – резерва. Двама от резервните са братя, синове на единия действуващ, а
третият резервен е син на другия действуващ.
От селата Косова /бивша Севлиевска
околия, дн. Горско Косово, Павликенско/ и Димча /също бивша Севлиевска околия,
дн. Павликенско/ са налице по един соколар – все българи, от категорията на
действуващите каяджии-шахинджии.
Към посочените села Бистра Цветкова
прибавя също и село Бяла Черква.
Авторката на историята на село
Добромирка Мария Донева смята, че селото е било и соколарско, а също и
съседното му Малкочево /дн. Буря/, но аргументите й не са убедителни.
Допускаме, че и в двете села е имало соколари, но все още документално това
предположение не е потвърдено.
В подробният регистър от 1580 г.,
последен за века, поименно са посочени 43 лица, заети с отглеждането на ловни
птици. Очевидно става дума за соколарите от Богатово и Ловнидол, и за два-три
единични случая от други селища.
За наличието на соколари в
Севлиевския район черпим сведения и от топонимията. Така например местността
Балабанца край Севлиево /дн. квартал на града/ по всяка вероятност носи името
на соколар, който е отглеждал соколи от породата „балабан”, или пък по този
повод е носел прякора Балабан. Наблизо е голямото село Богатово, в което имало
много доганджии. Югоизточно от Севлиево в посока към Вран и Богатово има
местности с имена Каракуша /Орела/, Каракуш ювасъ /Орловото гняздо/ и Каракуш
ямасъ. Местност Каракуша има и при село Коевци. Интересни наименования има и при
селата Бара – Картал йол /Орлов път/, Добромирка – Карталя /Орелът/, Градница -
Карталското /по прякор на турчин/, Столът – Карталска поляна, Кръвеник –
Карталева поляна, Хирево – Соколец, Градище – Соколът /местности с това име има
и при Кормянско и Дебелцово/, Буря – Доган даа /Соколов хълм/. Местност Карагуя
имаме в района на село Бяла ряка. Името идва от старобългарската дума
„карагуй”, означаваща хищна птица, ястреб, сокол. В говора на селото тя е
изчезнала, но е запазена в говора на населението от планинските села. Другото
име на село Търхово е Доганджии, т.е.
Соколари или Соколово, и красноречиво говори за това какво е било основното
занятие на неговите жители в далечното минало.
Изнесените данни показват
убедително, че през ХV-ХVІ век соколарството е било силно развито в Севлиевския
край, а не само в село Търхово, както се смяташе дълго време. Така освен дервентджиите и войнуците, към
населението със специален статут и задължения можем да причислим вече и значителен
брой соколари, преимуществено българи по народност
Големият брой соколари в Богатово и
Ловнидол, и наличието на такива и в други села от района подсказва, че този
занаят вероятно е бил силно развит още по време на Втората българска държава.
Царският двор и феодалната аристокрация са се нуждаели постоянно от доставка на
дресирани хищни птици за ловните си развлечения, които били неразделна част от
бита им. В Рилската грамота на Иван Шишман /1378 г./ сред дългия списък на
служителите се срещат и крагуярите, т. е. соколарите. Не случайно местност с
името Карагуя има в района на село Бяла ряка. Така че можем да допуснем
известна приемственост: практиката на ловене, отглеждане и дресиране на ловни
соколи в българските предели продължила и при новите господари – османците.
Основната част от соколарите в
Севлиевския край били от категорията на ловците каяджии-шахинджии, т. е. имали
задължението да открият гнездото на сокола от вида „шахин”, да го надзирават и
уловят малките, когато са вече пораснали. Отглеждането и дресирането на
соколите било задължение на друга категория соколари. В един случай имаме двама
соколари-мюсюлмани, които били чакърджии, т. е. гледачи на гнезда със соколи от
вида „чакър”, и един доганджия. В документите не се споменава за ястребари в
района.
Соколарството, ловът на дивеч с
обучена граблива птица, датиращо от хиляди години, било добре познато на
населението от Севлиевския край. Упражняващите този занаят осигурявали
султанския двор с нужните птици.А те съвсем не били малко. Само султан Мурад II /1421-1452/ разполагал с 2000
сокола за лов.
Няма коментари:
Публикуване на коментар