СЕЛО БОГАТОВО, СЕВЛИЕВСКА ОБЩИНА, ПРЕЗ ХVІ ВЕК
В
землището на село Богатово следи от човешко присъствие се откриват още от
епохата на енеолита. В местността Бялата гнила е фиксирано селище от ІХ-VІІ век
пр.н.е. Надгробни могили в същата местност свидетелстват за тракийско поселение
от V-І век пр.н.е. В близост до минералния извор Соленото кладенче са открити
зидове от римски тухли, а в други местности има останки от зидове на църкви и
къщи.
Село под името Богатово
тук е съществувало през времето на Второто българско царство. Вероятно то е
било много имотно, заможно, богато, тъй като името му идва от старобългарската
дума богат. От това прилагателно и топонимичната наставка –ово се
образува селищното име Богатово. Възможно е името на селото да идва и от
изчезналото лично име Богатин, развито от лично име Богат. Днес все още имаме
запазени названията Богатица при Цариброд, Богатин дол, а в Русия има села с
имената Богатово, Богатовка и фамилните имена Богатов и Богатченко /Украйна/.
За първи път името на селото
се споменава в османотурски документ от 1479 г. с 1 мюсюлманско, 51 християнски и 3 вдовишки домакинства,
което означава, че населението му е наброявало около 250-260 души. От същия
документ може да се направи предположение, че малко след средата на ХV век
броят на домакинствата е бил около 40, или 200 души.
Много
важни сведения за селото откриваме в подробен регистър от 1516 г., където поименно, с лично и бащино
име, са записани всички жители. Мюсюлманските домакинства вече са две – баща и
син, бивши християни, приели исляма за своя нова религия, християнските – 61, и
45 са неженени. Твърде любопитни са две бележки в края на документа. Първата
посочва християните Майър и Никола като синове на спахии, които и „занапред
имат техните берати”. Те са от далечните селища Аккирман и Бугари: първото
съответства на днешния град Белгород Днестровски в Украйна, а второто – на град
Болград, също в Украйна. Спахии християни често се срещат през ХV век, тук
обаче виждаме, че такива имало и в началото на ХVІ век. Те обаче задължително
изпълнявали служебните си задължения далеч от родните места. Втората бележка се
отнася до Сърбо влах, син на Петреник, и неговите двама сина – Драган и Никол,
които са посочени като хора „във владение на войводата Михне”, „освободени и
опростени от джизие и испенч”. Става дума за категория зависимо население,
освободено от извънредни данъци срещу задължения от военно-помощен или
стопанско-производствен характер.
Поименният
списък на населението на Богатово започва с „Поп Драган, син на Рад”,
следван от синовете му Димитри, Мирчо и Никола. Вероятно селото е имало и своя
църква. Българският произход на населението на селото се разкрива от
характерните славянобългарски лични имена: Байо, Бело, Богдан, Братой, Велко,
Влад, Владислав, Върло, Грозо, Добре, Добремир, Добрил, Драган, Драги, Драгой,
Драгомир, Душман, Злат, Калчо, Крайо, Кралич, Кусар, Лубо, Мало, Манко,
Миладин, Милен, Мирчо, Момко, Неботин, Неделко, Рад, Раде, Радика, Радич,
Радослав, Райо, Райчо, Рале, Русеви, Русин, Слав, Стайко, Стало, Станислав, Степан,
Стоил, Стойко, Стойо, Стоян, Татко, Тихо, Тихомир и др. Чрез християнската
религия в употреба сериозно са навлезли някои имена от гръцки произход: Герги,
Гьорги, Димитри, Димо, Костандин, Михаил /с производни Михал и Михо/, Никола,
Петко, Петри, Тодор, Филип и др.
От
списъка се вижда, че в редица случаи имаме налице по две и дори три поколения
данъкоплатци: поп Драган с трима сина, Вука Бабак с петима сина /Йован, Калчо,
Драган, Върло и Степан/, Драгой с четирима сина и т.н. Съществувала е традицията
имената да се подновяват, като новородените се кръщавали на дядовците си /Вука
Бабак-Степан-Вука Бабак/.
Плащали
се най-разнообразни данъци. Основните били поземления, джизието, сено и дърва
за огрев, кокошка и хляб. В натура или в пари се облагало производството на
пшеница, ечемик, овес, ръж и просо. Десятък се вземал от лен, грах, пчелни
кошери, зеленчукови градини, орехи. Лозарството също е било развито, защото от
всяко семейство се вземало по свесло грозде, ведра вино и данък вино.
Отглеждането на свине също е обложено. В селото имало и една воденица
караджейка с 1 камък.
Преди около 30 години
покойната вече проф. Бистра Цветкова – един от най-добрите познавачи на нашата
история от османския период – открива в архивите на Общинската библиотека в Истанбул
регистър на соколарите в българските земи. Регистърът е датиран към 1564-1565
г. Сред многото села откриваме името и на Богатово. Изброени са имената на 24
българи соколари /каяджии-шахинджии/, от които 6 на действуваща служба и 18
резервни. Задължение на действуващите каяджии било да надзирават гнездата на
соколите и да доставят определен брой от тях в султанския двор. Сред записаните
личат бащи, синове и внуци, по двама и повече братя. Очевидно е, че Богатово по
това време е соколарски център, където специфичните умения по отглеждането и
доставянето на соколи от породата шахин се предавало по наследство от поколение
на поколение. Цели семейства и родове се занимавали с тази специфична дейност.
Развоят
на демографските и етно-религиозните процеси в село Богатово могат да се
проследят по-нататък по регистрите от 1545 и 1580 г. Данните от тях дават
основание да се направи извода, че селото се развива възходящо от средата на ХV
до края на ХVІ век, каквато е и общата тенденция не само в района, но и във
всички български земи по това време. Броят на жителите му се увеличава и към
края на ХVІ век то наброява около 450 души. При християните увеличението на
броя на домакинствата е повече от два пъти /от около 40 през 1455 на 82 през
1580 г./.
Междувременно
през разглеждания период се увеличава мюсюлманското присъствие в селото. Ето
какво показват числата: 1479 г. – 1 мюсюлманско домакинство; 1516 г. – 2, на
обръщенци в исляма; 1541 г. – 2; 1545 г. – 3; 1580 г. – 8, от които 3 на
новоприели исляма. В проценти нарастването върви както следва: 1479 г. – 1.92
%, 1545 г. – 5.66 % и 1580 г. – 8.88 %. Като имаме предвид, че първият
мюсюлманин е бивш християнин, можем да направим категоричния извод:
мюсюлманската община в селото се създава от наследниците му по пътя на
естествения прираст и от нови обръщенци в исляма от местното автохтонно
население към края на периода. Данни за колонизирани мюсюлмани от други краища
на империята няма.
Краят
на ХVІ век е и край на едно възходящо демографско развитие на село Богатово.
Следващите векове са белязани от демографски упадък и радикални промени в
етно-религиозния състав на населението.
ПЕТКО НЕДЯЛКОВ
/Статията е
публикувана под заглавие „Нови данни за село Богатово през ХVІ век” – в.
Росица, 2009/бр. 118 от 16 октомври/
Няма коментари:
Публикуване на коментар